טוען..

מסיפוח לסיפוח דה פקטו – סיכום שנת 2020 בהתנחלויות

דוח בניה בהתנחלויות לשנת 2020 – להורדה כ-PDF

בשנת 2020 הפך רעיון הסיפוח של הגדה המערבית למדיניות רשמית של הממשלה ואף קיבל תמיכה מהממשל האמריקני תחת הנשיא טראמפ. בסופו של דבר, הרעיון לספח את הגדה המערבית או חלקים ממנה באופן רשמי נבלם, אבל בשטח ממשלת ישראל עשה הכל כדי לקדם את הסיפוח-בפועל. סיכום שנת 2020 בהתנחלויות מראה כיצד נבנו אלפי יחידות דיור ותוכננו עשרות אלפים, מערך כבישים חדש וגדול הלך ונסלל, הוקמו התנחלויות חדשות וישראל העמיקה את אחיזתה בשטחים באופן שהוא למעשה מעין סיפוח-בפועל.

תמצית:

התחלות בניה (ספירת שלום עכשיו לפי תצלומי אויר, לא כולל מזרח ירושלים)

לפחות 11 התנחלויות חדשות (מאחזי חוות חקלאיות לא חוקיות) הוקמו בשנת 2020, כולן בעומק הגדה המערבית.

2,433 יחידות דיור חדשות החלו להיבנות בהתנחלויות בשנת 2020.

הממוצע השנתי מאז בחירת טראמפ לנשיא ארה"ב עומד על 28% יותר מהממוצע השנתי בשנות אובאמה כנשיא (2,308 יח"ד בשנה מאז בחירת טראמפ ב-2017; לעומת 1,807 יח"ד בשנה בשנות כהונת הנשיא אובאמה (2009 – 2016)).

כ-63% מהתחלות הבניה (1,534 יח"ד) היו בהתנחלויות "מבודדות" שישראל תצטרך לפנות ככל הנראה במסגרת הסכם קבע (ממזרח לתוואי הגבול המוצע ביוזמת ז'נבה).

לפחות 13% מהבניה (325 יח"ד) היא אינה חוקית לפי החוקים שהחילה ישראל בהתנחלויות (ללא קשר לאי החוקיות של ההתנחלויות עצמן לפי הדין הבינלאומי), במאחזים בלתי חוקיים.

כ-92% מהבניה (2,225 יח"ד) היתה של מבני קבע והיתר מבנים יבילים (קרוואנים).

מבנים אחרים (לא למגורים): 63 מבני ציבור החלו להיבנות (בתי ספר, גנים, בתי כנסת וכו'), 7 מהם במאחזים, בנוסף על 197 מבנים לתעשיה או חקלאות (114 מהם (58%!) במאחזים לא חוקיים).

כ-46% מהבניה היא בהתנחלויות דתיות לאומיות (1,130 יח"ד); 31% מהבניה היא בהתנחלויות החרדיות (744 יח"ד); 21% בהתנחלויות מעורבות לדתיים וחילוניים (510 יח"ד); ורק כ-2% מהבניה היא בהתנחלויות קהילתיות חילוניות (49 יח"ד).

ספירת התחלות הבניה נעשית לפי תצלום אוויר בהשוואה לתצלום משנה קודמת. התצלומים נעשים בדרך כלל באמצע השנה כך שנתוני הבניה המפורסמים כאן הם ממחצית שנת 2019 עד מחצית-3/4 שנת 2020.   

להורדת רשימת התחלות הבניה לפי התנחלות – לחצו כאן

 

קידום תכניות ומכרזים (ינואר-דצמבר 2020)

בשנת 2020 קודמו תכניות ל-12,159 יחידות דיור ב-55 התנחלויות שונות (לא כולל מזרח ירושלים), כולל הפקדה של התכניות לבניית 1E עם 3,401 יח"ד.

כ-91% מיחידות הדיור המתוכננות (11,091 יח"ד) הן בהתנחלויות ממזרח לתוואי המוצע ביוזמת ז'נבה.

פורסמו מכרזים לבניית 3,512 יח"ד מתוכם 1,785 יח"ד בהתנחלויות, ועוד מכרזים ל-1,727 יח"ד בשכונות ישראליות במזרח ירושלים, כולל 1,257 יח"ד בגבעת המטוס שנחשבת קטלנית במיוחד מבחינת הסיכוי לפתרון של שתי מדינות.

בנוסף על כך, בחודש ינואר 2021 קודמו תכניות ל-780 יח"ד ופורסמו מכרזים ל-2,112 יח"ד בהתנחלויות (ועוד 460 יח"ד במזרח ירושלים).

הכשרת מאחזים – בשנת 2020 קודמו תכניות להכשרה בדיעבד של 4 מאחזים בלתי חוקיים כ"שכונות" של התנחלויות קיימות: מצפה דני, כרמי דורון, כפר תפוח מערב ופני קדם. בינואר 2021 קודמו תכניות להכשרה של עוד שני מאחזים: חוות יאיר ונופי נחמיה כ"שכונות" של יקיר ושל רחלים. זאת לצד יוזמות בממשלה ובכנסת להקמת מנגנון להכשרת מאחזים שמשמעו, בין השאר, השתלטות על קרקעות נוספות.

מלבד העליה בתכניות ומכרזים, נרשמה עליה של 28% בממוצע השנתי בהתחלות הבניה בשנות טראמפ, לפי ספירת שלום עכשיו.

 

3. כבישים ותשתיות (להרחבה ראו נספח: מהפכת הכבישים בהתנחלויות)

בשנים האחרונות מקדמת ממשלת ישראל תכנית כוללת לסלילת מאות קילומטרים של כבישים עוקפים שיהוו את התשתית להכפלת מספר המתנחלים בשנים הבאות. התכנית, בעלות של מיליארדי שקלים, נועדה להפוך את הנסיעה מישראל להתנחלויות למהירה ובטוחה, ללא פקקים או רמזורים, על מנת למשוך תושבים לעבור להתנחלויות. בשנת 2020 החלו להיסלל כבישים רבים והתכניות לכבישים נוספות עברו קידום משמעותי.

פרוייקטים מרכזיים:

הכפלת כביש המינהרות (עוקף בית לחם ממערב) – בשנת 2020 נמשכו באינטסיביות העבודות על הוספת שתי מנהרות חדשות וגשר לצורך הכפלת הכביש מירושלים להתנחלויות באזור גוש עציון.

כביש עוקף אלערוב – החלו העבודות לסלילת הכביש שיעקוף את העיירה בית אומר ואת מחנה הפליטים אלערוב. ביחד עם כביש המנהרות, הכבישים הללו יהפכו את הדרך מירושלים לקרית ארבע וחברון לכביש מהיר של שני נתיבים בכל כיוון.

שיקוע קלנדיה – בדצמבר 2020 פורסם מכרז לביצוע העבודות על כביש שיאפשר נסיעה מההתנחלויות באזור רמאללה לישראל מבלי לעבור בפקקים של ירושלים. עבודות צפויות להתחיל במהלך אפריל.

כביש עוקף חווארה ליד שכם – ב-21/2/21 נערך טקס לתחילת העבודות לסלילת הכביש.

כביש אלעזריה א-זעיים – נתניהו אישר הקצאת 14 מיליון שח להשלמת תכנון ואף לתחילת העבודה על הכביש, שנועד לאפשר את הבניה ב-1E וסגירה של עשרות אלפי דונמים במרחב מעלה אדומים בפני פלסטינים.


בירושלים:

כביש הטבעת המזרחי – נפתח לתנועה החלק הדרומי של כביש הטבעת המזרחי (מכיוון הר חומה לצור באהר).

מחלף רמת שלמה – נפתח בשנת 2020 לתנועה.

מנהרת הגבעה הצרפתית – החלו העבודות על מנהרת הגבעה הצרפתית שיחד עם מחלף רמת שלמה תהפוך את הדרך מההתנחלות מעלה אדומים עד תל אביב לדרך ללא רמזורים.

מנהרת אשר וינר – החלו העבודות לחפירת מנהרת אשר וינר שמובילה לכביש הטבעת המזרחי.

בנוסף קודמו תכניות לכבישים נוספים ולהרחבת כבישים קיימים (ראו נספח: מהפכת הכבישים בהתנחלויות).

 

4. פסקי דין לפינוי משפחות פלסטיניות בסילוואן ובשייח ג'ראח במזרח ירושלים

מתחילת שנת 2020 עד היום (מארס 2021) ניתנו פסקי דין ב-14 תביעות פינוי של מתנחלים נגד משפחות בבטן אלהווא בסילוואן ובשייח ג'ראח. בפסקי הדין הורה בית משפט השלום על פינוי 36 משפחות עם 165 נפשות בהם עשרות ילדים. 7 תיקים בבטן אלהווא לפינוי 107 נפשות מ-20 משפחות; 7 תיקים בשייח ג'ראח לפינוי 58 אנשים מ-13 משפחות. כל המשפחות הגישו ערעורים והם נמצאים בשלבים שונים של דיון בבית המשפט המחוזי, וכמה אף בביהמ"ש העליון.

למעלה מאלף פלסטינים עומדים בפני גירוש מבתיהם במזרח ירושלים ובסילוואן לטובת מתנחלים במהלך מאורגן, בסיוע הממשלה ובכסות משפטית. בשנה האחרונה הבשיל המהלך ואם המהלך לא ייעצר פינוי המשפחות עלול להתרחש בחודשים הקרובים. להרחבה ראו כאן.

תושבים מבטן אלהווא, סילוואן, בסכנת גירוש מהבתים בעקבות תביעות מתנחלים. צילום: אמיל סלמן, הארץ.

 

פירוט והרחבה:

א. לפחות 11 התנחלויות חדשות (מאחזים חקלאיים)

בשנת 2020 הוקמו לפחות 11 מאחזים חדשים ברחבי הגדה המערבית. בשנים האחרונות חזרה לפעול שיטת המאחזים הבלתי חוקיים לפיה מתנחלים קובעים עובדות בשטח, מקימים התנחלות חדשה, והממשלה מאפשרת להם ומסייעת בידם להישאר ולהתרחב. בשנים האחרונות הוקמו כ-40 מאחזים חדשים מהסוג של חוות חקלאיות. החוות החקלאיות מאפשרות למתנחלים השתלטות על שטחים עצומים (במרעה ובעיבוד חקלאי) באמצעות קבוצה קטנה מאוד של אנשים (משפחה אחת וכמה נערים) שמתחזקים את החווה ופועלים להשתלטות על שטחים כולל סילוק חקלאים פלסטינים מהסביבה. להרחבה על שובה של תופעת המאחזים ראו כאן.

מפת החוות החקלאיות שהוקמו בשנים האחרונות בשטחים

 

רשימת המאחזים שהוקמו ב-2020:

עמיחי דרום – מדרום להתנחלות עמיחי באדמות תורמוס עיא
מאחז הר עיבל – מצפון לשכם
אום זיתונא – בדרום הר חברון בין ההתנחלויות מעון וכרמל
אספר דרום – מדרום להתנחלות אספר (דרום מזרח לבית לחם)
החווה החדשה של מיכה – במערב בקעת הירדן (אזור ההתנחלות כוכב השחר)
חוות נוף אב"י – ממערב לסלפית ולהתנחלות אריאל
חוות בית דג'ן – בצפון הבקעה
החווה של משה – בצפון הבקעה
מעלה אהוביה – ממזרח לרמאללה באזור כוכב השחר
ממזרח למלאכי השלום – במזרח הבקעה
חוות נחל שילה – בסמוך לכפר הפלסטיני סינג'יל מדרום לשכם

עמיחי דרום – מאחז חדש באדמות תורמוס עיא – באזור המאחז נרשמו מקרים רבים של הטרדה וגירוש פלסטינים שעסקו בעבודות בניה בשטח B

 ב. רוב הבנייה – בהתנחלויות שישראל תיאלץ לפנות

ספירת שלום עכשיו של התחלות הבניה בשנת 2020 מגלה כי 63% מהבניה (1,534 יח"ד), נעשתה דווקא במקומות היותר קשים לפתרון מבחינת הסכם של שתי מדינות, ממזרח לתוואי הגבול המוצע של יוזמת ז'נבה. 1,534 יחידות דיור הן פוטנציאל למגורים של כ-7,000 תושבים שיתווספו לאותן התנחלויות אחרי סיום הבניה, כלומר עוד אלפי אנשים שישראל תיאלץ לפנות במסגרת הסכם עתידי. יוזמת ז'נבה היא מודל של הסכם קבע ישראלי פלסטיני שהוסכם באופן לא רשמי ע"י ישראלים ופלסטינים והיא כיום המסמך היחיד שלגביו יש הסכמה, גם אם לא פורמלית, של הנהגה משמעותית בשני הצדדים. לפי המודל, ישראל תוכל לספח לשטחה חלק מההתנחלויות ובתמורה תיתן למדינה הפלסטינית קרקע חלופית מתוך שטח ישראל.

משמעות הדבר היא שממשלת ישראל כורה את הבור שבו תיפול מדינת ישראל. כל בית שנבנה בהתנחלויות וכל משפחה שעוברת להתגורר בהן יעלה לישראל בפינוי כואב וקשה. גם אם לא מאמינים שאפשר להגיע לשלום בעתיד הקרוב, אין שום היגיון לבנות בהתנחלויות ולהפוך את הפתרון לבלתי אפשרי.

 

ג. ההתנחלויות עם הכי הרבה בניה

מודיעין עילית – בהתנחלות החרדית מודיעין עילית לבדה החלו להיבנות 460 יחידות דיור והיא שיאנית התחלות הבניה בשנת 2020. בהתנחלויות חרדיות אחרות נמשכה מגמת הבניה: בביתר עילית 70 יח"ד, בתל ציון שהיא באופן פורמלי חלק מההתנחלות כוכב יעקב 76 יח"ד, בהתנחלות עמנואל 70 יח"ד. יש לציין שבמשך שנים ההתנחלות עמנואל לא הצליחה להתרחב ומספר תושביה לא גדל, ובשנים האחרונות החלה שם בניה גדולה. בינואר 2021 פורסם מכרז ל-900 יח"ד בעמנואל. ככל הנראה הממשלה מבקשת לעודד את ההתנחלות שלא הצליחה למשוך אוכלוסיה במשך שנים.

מודיעין עילית

גבעת זאב – בגבעת זאב, המהווה פרבר של ירושלים, החלו להיבנות 180 יח"ד (חלקן במגדלים), 30 מהן בשכונת אגן האיילות החרדית.

בית אל – הפרוייקטים שהבטיחה הממשלה להתנחלות בית אל בעקבות פינוי חמישה מבני שכונת האולפנה בשנת 2012, הגיעו לשלב הבנייה. בשנת 2020 החלו להיבנות בהתנחלות הצמודה לרמאללה 136 יח"ד.

אבני חפץ  – הבניה בהתנחלות אבני חפץ ליד טול כרם נמשכת, והיא משווקת כהתנחלות חדשה בשם "קדם" (בדומה להתנחלות "לשם" שבאופן פורמלי נחשבת חלק מההתנחלות עלי זהב, אך משווקת כהתנחלות נפרדת עם אופי משלה).

נוקדים וכפר אלדד – בהתנחלות נוקדים ממזרח לבית לחם החלה להיבנות שכונה חדשה (74 יח"ד), ובמקביל נמשכה הבניה של השכונה החדשה בכפר אלדד (שנחשבת שכונה של נוקדים) עם 23 יח"ד חדשות. זהו חלק ממגמה מתמשכת של בניה ופיתוח בהתנחלויות שממזרח לבית לחם (נוקדים, תקוע, אספר ומעלה עמוס) בעקבות סלילת הכביש עוקף זעתרה (המכונה "כביש ליברמן") שהביא לפיתוח אדיר של ההתנחלויות הללו ולתנופת בניה גדולה שממשיכה עד היום (להרחבה ראו כאן).

נוקדים וכפר אלדד

בהתנחלות ברוכין שהוקמה בשנות ה-90 כמאחז לא חוקי והוכשרה בדיעבד ע"י הממשלה בשנת 2012, נמשכת תנופת בניה אדירה עם 56 יח"ד שהחלו להיבנות ב-2020 (בנוסף על 171 יח"ד שנבנו בה ב-2018/2019). מדובר בכמות גדולה מאוד עבור התנחלות קטנה.

האזור שבו נמצאת ברוכין, באזור סלפית מדרום מזרח לקלקיליה, הוא קשה מאוד לחילופי שטחים (ברוכין היא 10 ק"מ מהקו הירוק) והבניה בו פוגעת במיוחד בפתרון של שתי מדינות. דווקא משום כך, ומתוך רצון לייצר מאסה קריטית של מתנחלים שיתחברו להתנחלות אריאל, אנו עדים לתנופת בניה גדולה בעשור האחרון בהתנחלויות שבאזור ברוכין. למשל, לצד ברוכין שהיא למעשה התנחלות חדשה (מאחז שהוכשר), הוקמה בשנים האחרונות ההתנחלות לשם. בשנת 2020 נבנו בלשם 61 יח"ד חדשות (אחרי שבשלוש השנים הקודמות נבנו בה 241 יח"ד).

ברוכין

לשם

סלילה ותכנון כבישים בשטחים בשנת 2020 – נספח לדוח הבניה בהתנחלויות, שלום עכשיו – להורדה כ-PDF

נספח לדוח הבניה בהתנחלויות לשנת 2020

בשנים האחרונות מקדמת ממשלת ישראל תכנית כוללת לסלילת מאות קילומטרים של כבישים עוקפים שיהוו את התשתית להכפלת מספר המתנחלים בשנים הבאות. התכנית, בעלות של מיליארדי שקלים, נועדה להפוך את הנסיעה מישראל להתנחלויות למהירה ובטוחה, ללא פקקים או רמזורים, על מנת למשוך תושבים לעבור להתנחלויות. נסיון העבר מראה שברגע שנפתח כביש עוקף – מתחיל גידול משמעותי בהתנחלויות שסביבו. כך קרה למשל, בתוך פחות מעשור מפתיחת כביש עוקף זעתרה ("כביש ליברמן") הוכפל מספר התושבים בהתנחלויות שלאורכו.

כביש המנהרות (מספר 11 במפה)

בשנת 2020 נמשכו באינטנסיביות העבודות על הכפלת כביש המינהרות (עוקף בית לחם ממערב). זהו אחד הפרוייקטים הכי גדולים והכי יקרים שנבנים כיום ע"י ישראל בשטחים. כביש המנהרות הקיים סובל מעומס רב ופקקים יומיומיים, הכפלתו תאפשר גם הכפלה של מספר המתנחלים שיעברו לגור בכל אזור בית לחם בהתנחלויות של "גוש עציון".

עוקף אלערוב (מספר 13 במפה)

בשלהי שנת 2020, החלו העבודות על כביש עוקף אלערוב. הכביש נועד לעקוף את מחנה הפליטים אלערוב ואת העיירה הפלסטינית בית אומר, ולאפשר תנועה מהירה ובטוחה יותר למתנחלים שנוסעים דרומה לכיוון חברון וקרית ארבע.

 שני כבישים אלה ביחד, כביש המנהרות ועוקף אלערוב, אמורים להפוך את הכביש מירושלים לקרית ארבע וחברון לכביש של שני נתיבים בכל כיוון, מבלי לעבור דרך שום ישוב פלסטיני.

חציבת מנהרה חדשה ובניית גשר חדש להכפלת כביש המנהרות (עוקף בית לחם)

עוקף חווארה

במהלך שנת 2020 פורסם מכרז לסלילת כביש עוקף חווארה, ובפברואר 2021 החלו העבודות על סלילתו.

שיקוע קלנדיה (מספר 1 במפה) 

בשלהי 2020 פורסם מכרז לביצוע העבודות על "שיקוע קלנדיה" והן מתוכננות להתחיל באפריל 2021. שיקוע קלנדיה הוא למעשה מנהרה או מעבר תת קרקעי מתחת למחסום קלנדיה שנועד לאפשר לתנועת מתנחלים לעבור מהגדה המערבית לתוך מערכת הכבישים הישראלית בלי לעבור בפקקים של השכונות הירושלמיות. זה יהיה שינוי דרמטי במרחב ויהפוך את כל ההתנחלויות שבאזור רמאללה וצפונה, וההתנחלויות בבקעה לפרברים של ירושלים עם דרך מהירה ונוחה לתוך ישראל, ובכך יעודד את הרחבת ההתנחלויות. לשיקוע קלנדיה מתוכנן גם כביש עוקף חדש "כביש המחצבות", שאמור לקצר את הדרך עבור המתנחלים ולחסוך להם את הנסיעה בסמוך לישובים הפלסטינים ג'בע וא-רם. התכנית ל"כביש המחצבות" אושרה בשנת 2020 להפקדה (ראו להלן).

כביש אלעזריה – א-זעיים (מספר 6 במפה)

עוד השנה, החליט ראש הממשלה על הקצאת 14 מיליון ₪ להשלמת התכנון ואף לתחילת העבודות על כביש לפלסטינים בין אלעזריה לא-זעיים (המכונה גם "כביש מרקם חיים", או "כביש הריבונות"), שנועד לאפשר את סיפוח מעלה אדומים ובנייה ב-E1. הכביש מיועד להפנות את התנועה הפלסטינית, שהיום עוברת בסמוך להתנחלות מעלה אדומים, לכביש עוקף כך שניתן יהיה לסגור בפני פלסטינים את כל המרחב של מעלה אדומים, כ-100,000 דונם בלב הגדה המערבית (כ-2% מהגדה המערבית). בפברואר הודיעה שרת התחבורה מירי רגב על חתימת חוזה לתכנון המפורט ולניהול הפרוייקט של סלילת הכביש.

על החשיבות הדרמטית של הכביש והשפעתו על מרכז הגדה המערבית ופוטנציאל הפיתוח לפלסטינים, ניתן ללמוד מהודעה שפירסם ראש עיריית מעלה אדומים לפני שבועות אחדים על התקדמות בקידום הכביש. בהודעה מנסח ראש עיריית מעלה אדומים באופן מפורש ובוטה את מדיניות ההפרדה (שלא לומר אפרטהייד) שמאחורי התכנית, ואת הכוונה האמתית של ישראל לגרוע מהמרחב הפלסטיני את השטח המרכזי בלב הגדה.

מבחינת השינויים בשטח אומרת ההודעה כי הכביש:

"יביא לסגירת הכניסה לעזריה מכיוון העיר [מעלה אדומים], יקדם את הזזת גדר הביטחון בינינו לבין עזריה ויאפשר את העתקת מחסום א-זעים לכיוון מישור אדומים".

כלומר, מעלה אדומים תופרד פיסית מהמרחב הפלסטיני ע"י גדר, וכך לא יהיה עוד צורך במחסום שנמצא כיום בין מעלה אדומים לבין ירושלים כדי למנוע כניסת פלסטינים לישראל. המחסום יעבור מזרחה כך שתושבי מעלה אדומים לא יצטרכו לעבור במחסום מדי יום בדרכם לירושלים, ולפלסטינים לא תהיה גישה למרחב שבין ירושלים למעלה אדומים ואף מזרחה ממנה.

"מדובר בכביש נפרד לפלסטינים באזור E1 שמטרתו להפריד את הרצף התחבורתי בין האוכלוסייה הפלסטינית והישראלית באזור, כך שתתאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים מבלי שיעברו בתוך גוש מעלה אדומים, ליד יישובים יהודים."

כלומר מטרת הכביש היא להפריד בין התנועה הפלסטינית שתיסע בכביש אחד, לבין הישראלים ו"הישובים היהודיים" שיסעו בכבישים אחרים במרחב נפרד. הפלסטינים לא יוכלו אפילו לעבור בתוך מה שמכונה "גוש מעלה אדומים".

ההודעה ממשיכה ומסבירה את ההשלכות המדיניות של הכביש:

"במישור המדיני, הכביש יחבר את ירושלים ומעלה אדומים ויאפשר בנייה בהתיישבות היהודית באזור E1."

 

מחלף רמת שלמה ומנהרת הגבעה הצרפתית (מספר 4 ו-5 במפה)

בתוך ירושלים, נפתח לתנועה מחלף רמת שלמה, והחלו העבודות על מנהרה מתחת לצומת הגבעה הצרפתית במזרח ירושלים. שני הכבישים הללו מהווים ציר רוחב שמחבר ממעלה אדומים לכביש ירושלים-תל אביב, והשלמתם תהפוך את הנסיעה בין ההתנחלויות באזור מעלה אדומים לבין תל אביב לנסיעה ללא רמזורים על כביש מהיר.

The works on the French Hill Tunnel, February 2020

תחילת העבודות על מנהרת הגבעה הצרפתית, פברואר 2020

כביש הטבעת המזרחי ומנהרת אשר וינר (מספר 9 ו-8 במפה)

החלק הדרומי של כביש הטבעת המזרחי, המכונה גם "הכביש האמריקאי דרום", נפתח השנה לתנועה והעבודות על הגשר הענק שבהמשכו מתקרבות לסיום. כמו כן החלו העבודות על מנהרת אשר וינר, מתחת לרחוב דרך חברון בירושלים, שנועדה לחבר את התנועה מההתנחלויות שמדרום לירושלים ומאזור הר חומה, דרך כביש הטבעת המזרחי החדש, בכביש מהיר לירושלים המערבית.

כביש הטבעת המזרחי מיועד למעשה לעקוף את מזרח ירושלים ממזרח, ולאפשר נסיעה של מתנחלים מאזור בית לחם לאזור ההתנחלויות במרחב מעלה אדומים ואל ההתנחלויות שמצפון לירושלים וממזרח לרמאללה. הכביש לא יוכל לשמש את האוכלוסיה הפלסטינית (מלבד תושבי ירושלים הפלסטינים) כי הוא עובר בתוך השטח שסופח לירושלים ובתוך גדר ההפרדה, והכניסה אליו היא רק דרך מחסומים.

השלמת כביש הטבעת המזרחי לכיוון מעלה אדומים (החלק המרכזי של הכביש) כוללת חפירת מנהרה ארוכה מתחת לשכונת א-טור במבצע הנדסי יקר וממושך. העבודות על החלק המרכזי של הכביש עוד לא התחילו.

בניית הגשר של כביש הטבעת המזרחית באזור צור באהר, מזרח ירושלים, מאי 2020

 

תכניות לכבישים שקודמו בשנת 2020

מועצת התכנון העליונה אישרה להפקדה ארבע תכניות לכבישים עוקפים להתנחלויות:

1. הרחבה של עוקף וולג'ה (מספר 10 במפה) – נועד לאפשר את הכפלת ההתנחלות הר גילה (ואף יותר מכך) בתכנית שמקודמת ב"גבעת הגמל";

2. כביש אורך באזור שבין ההתנחלות גבעות לביתר עילית (מספר 12 במפה). הכביש נועד לאפשר הגדלת נפחי התנועה באזור ביתר עילית ובעתיד לשרת את התכניות להקמת עיר חדשה באזור ההתנחלות גבעות.

3. "כביש המחצבות", כביש 45 (מספר 2 במפה) – בין עוקף רמאללה באזור ההתנחלות כוכב יעקב לקלנדיה (ודרך שיקוע קלנדיה לתוך ישראל);

4. כביש 437 (מספר 3 במפה) – הרחבה של כביש 437 (עוקף רמאללה) בין חיזמה לג'בע לכדי שני נתיבים לכל כיוון ועוד נתיב תחבורה ציבורית. התכנית אושרה גם למתן תוקף, ולאחרונה פורסם מכרז לבחירת מנהל לפרוייקט שאמור להכין את המכרז לביצוע העבודות וללוות את ביצוע הפרוייקט, המשמעות היא שתוך כשנה אפשר יהיה להתחיל בעבודות. קטע נוסף של הכביש שעובר בתוך תחום השיפוט של ירושלים (ובצד הישראלי של גדר ההפרדה) אושר השנה להפקדה בועדה המחוזית של ירושלים (תכנית מס' 587618).

עוד על מהפכת התשתיות שמובילה הממשלה בשטחים ראו דו"ח שוברים שתיקה Highway to Annexation.

להורדה כ-PDF