טוען..

מכרז לסלילת שיקוע קלנדיה והתקדמות בכבישים נוספים

לפני ימים אחדים נסגר מכרז לביצוע העבודות לסלילת "שיקוע קלנדיה" – כביש שנועד לאפשר דרך גישה חדשה לישראל עבור מתנחלי אזור רמאללה, מבלי לעבור בתוך הפקקים של ירושלים. אם הפרוייקט לא ייעצר, העבודות צפויות להתחיל ב-4 באפריל 2021.
כמו כן, שרת התחבורה מירי רגב הוציאה אתמול הודעה לעיתונות בה היא מכריזה כי נחתם חוזה עם חברת "מוריה" והוקצה תקציב מיוחד לצורך תכנון מפורט לכביש א-זעיים אלעזריה, שנועד לאפשר את סגירת כל מרחב מעלה אדומים ו-E1 בפני פלסטינים.

מכרז נוסף, שפורסם בינואר 2021 לניהול ותכנון הפרוייקט להרחבת כביש 437 בין חיזמה לאזור התעשיה "שער בנימין" נסגר אף הוא לפני כשבועיים. המשמעות היא כי בימים אלה נבחר מנהל לפרוייקט שצפוי להכין את התכניות המפורטות, לפקח ולנהל את כל הליך העבודה על הרחבת הכביש, וכי בתוך כשנה יתחילו העבודות.

הדברים מצטרפים להכרזה של שרת התחבורה בועידת עיתון הימין "בשבע" לפני כשבוע. שבו היא הכריזה "הקצתי את התקציבים לתכנון מחדש והכפלה של כביש 505, כביש רוחב ממזרח למערב מבקעת הירדן דרך צומת תפוח דרך אריאל לכביש 5. זאת בשורה אמיתית שמחברת את כל מדינת ישראל ליהודה ושומרון". בנוסף, היא ציינה שגם בפרוייקט כביש עוקף חווארה כבר הסתיים המכרז. משמעות הדבר היא שהעבודות על בניית הכביש יכולות להתחיל בימים אלה.

שלום עכשיו: ממשלת ישראל מבצעת סיפוח דה-פקטו על ידי מהפכת כבישים בגדה המערבית בהשקעה של מיליארדים, שנועדו להכפיל את מספר המתנחלים לכדי מיליון ואף למעלה מכך. הכביש בשיקוע קלנדיה יאפשר נסיעה מהירה לתוך ישראל בלי לעבור בפקקים של ירושלים ויהפוך את ההתנחלויות באזור רמאללה ובבקעה לפרברים שימשכו אלפי מתנחלים להתגורר בהם. הכביש לפלסטינים בין אלעזריה וא-זעיים יאפשר לישראל לקדם את הבנייה ב-E1 ובכך לסתום את הגולל על פתרון של שתי מדינות.

להרחבה על תכניות הכבישים בשטחים ראו דו"ח "כביש מהיר לסיפוח" של שוברים שתיקה.


שיקוע קלנדיה

לשלום עכשיו נודע כי בדצמבר התפרסם מכרז לביצוע העבודות לכביש שיקוע קלנדיה שנועד לעבור מתחת למחסום קלנדיה ולאפשר תנועת כלי רכב ישראלים מההתנחלויות שבאזור רמאללה, בבקעה ומצפון מזרח לירושלים נסיעה מהירה, ללא פקקים או רמזורים, לתוך ישראל בלי לעבור דרך ירושלים. יש לציין כי בחודשים האחרונים מתקדם הליך התכנון של כביש חדש, המכונה כביש 45 או "כביש המחצבות", שנועד לחבר בין כביש עוקף רמאללה ליד ההתנחלות כוכב יעקב, לבין מחסום קלנדיה. ביוני 2020 התכנית לכביש, (תכנית מס' 926/1), אושרה להפקדה במועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי, והיא פורסמה להתנגדויות באוקטובר 2020. הכביש נועד לעקוף את הישובים הפלסטינים ג'בע וא-רם, ולאפשר למתנחלים נסיעה מהירה ובטוחה מבלי לעבור בקרבת בתים פלסטינים.

שני הכבישים ביחד, יהפכו את כל ההתנחלויות שממזרח לירושלים ולרמאללה, כמו גם את ההתנחלויות שבבקעה ולאורך כביש 60 לכיוון שכם, להתנחלויות הרבה יותר אטרקטיביות עבור ישראלים. הנסיעה מההתנחלויות לעבודה בישראל תתקצר באופן משמעותי בלי לעבור בפקקים של ירושלים. ניסיון העבר מראה כי ברגע שנסלל כביש עוקף, ההתנחלויות שלאורכו גדלות באופן מהיר. כך קרה למשל עם כביש עוקף בית לחם ממזרח (כביש ליברמן) שבתוך פחות מעשור מפתיחתו לתנועה הוכפל מספר התושבים בהתנחלויות שלאורכו.

במפה לעיל ניתן לראות את תוואי כביש 437 ("עוקף רמאללה") בין חיזמה לבין אזור התעשיה שער בנימין, שמיועד לשדרוג והוספת נתיבים. מכרז לבחירת מנהל הפרוייקט לשדרוג הכביש פורסם לאחרונה, והמשמעות היא לפי ההערכות שהעבודות יוכלו להתחיל בתוך כשנה.

חברת מוריה והמכרז לביצוע שיקוע קלנדיה – משרד התחבורה שכר את שירותי חברת מוריה לצורך ביצוע כבישים רבים באזור ירושלים. חברת מוריה היא חברה ציבורית בבעלות עיריית ירושלים שמבצעת פרוייקטים של תשתיות בהיקפים גדולים עבור משרד התחבורה ועבור עיריית ירושלים. בשנים האחרונות החברה מבצעת כבישים רבים בגדה המערבית, בין השאר: הכפלת כביש המינהרות, כביש הטבעת המזרחי, מנהרת הגבעה הצרפתית ועוד. במסגרת העבודה על שיקוע קלנדיה, הכינה חברת מוריה את התכנון המפורט, ובדצמבר 2020 פרסמה מכרז לבחירת הקבלן שיבצע את העבודות. המכרז נסגר לפני ימים אחדים ובימים הקרובים צפוי להיבחר קבלן. לפי מסמכי המכרז, העבודות צפויות להתחיל ב-4/4/2021.

באופן דומה, פרסמה חברת מוריה מכרז לשכירת מנהל פרוייקט לביצוע שדרוג כביש 437. המנהל שייבחר יכין את התכנון ואת המכרזים לביצוע – ואז יפורסמו המכרזים ויחלו העבודות.

 

הודעת שרת התחבורה על קידום כביש א-זעיים אלעזריה

שרת התחבורה מירי רגב פרסמה אתמול הודעה לעיתונות לפיה משרד התחבורה חתם חוזה עם חברת מוריה לצורך סלילת הכביש בין א-זעיים לאלעזריה (המכונה גם "כביש מרקם חיים", או "כביש הריבונות"), שנועד לאפשר את סיפוח מעלה אדומים ובנייה ב-E1. הכביש מיועד להפנות את התנועה הפלסטינית, שהיום עוברת בסמוך להתנחלות מעלה אדומים, לכביש עוקף כך שניתן יהיה לסגור בפני פלסטינים את כל המרחב של מעלה אדומים, כ-100,000 דונם בלב הגדה המערבית (כ-2% מהגדה המערבית).

בהודעת שרת התחבורה הכביש מוצג ככביש שנועד להקל על עומסי התנועה, הן של המתנחלים והן של הפלסטינים. אך המשמעות של הכביש היא הרבה יותר מרחיקת לכת. בהודעה שפירסם ראש עיריית מעלה אדומים לפני שבועות אחדים על התקדמות בקידום הכביש הוא לא מסתיר את הכוונות האמיתיות, ומנסח באופן מפורש ובוטה את מדיניות ההפרדה (שלא לומר אפרטהייד) שמאחורי התכנית ואת הכוונה האמתית של ישראל לגרוע מהמרחב הפלסטיני את השטח המרכזי בלב הגדה:

מבחינת השינויים בשטח אומרת ההודעה כי הכביש "יביא לסגירת הכניסה לעזריה מכיוון העיר [מעלה אדומים], יקדם את הזזת גדר הביטחון בינינו לבין עזריה ויאפשר את העתקת מחסום א-זעים לכיוון מישור אדומים". – כלומר, מעלה אדומים תופרד פיסית מהמרחב הפלסטיני ע"י גדר, וכך לא יהיה עוד צורך במחסום שנמצא כיום בין מעלה אדומים לבין ירושלים כדי למנוע כניסת פלסטינים לישראל. המחסום יעבור מזרחה כך שתושבי מעלה אדומים לא יצטרכו לעבור במחסום מדי יום בדרכם לירושלים, ולפלסטינים לא תהיה גישה למרחב שבין ירושלים למעלה אדומים ואף מזרחה ממנה.

"מדובר בכביש נפרד לפלסטינים באזור E1 שמטרתו להפריד את הרצף התחבורתי בין האוכלוסייה הפלסטינית והישראלית באזור, כך שתתאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים מבלי שיעברו בתוך גוש מעלה אדומים, ליד יישובים יהודים." – כלומר מטרת הכביש היא להפריד בין התנועה הפלסטינית שתיסע בכביש אחד, לבין הישראלים ו"הישובים היהודיים" שיסעו בכבישים אחרים במרחב נפרד. הפלסטינים לא יוכלו אפילו לעבור בתוך מה שמכונה "גוש מעלה אדומים".

ההודעה ממשיכה ומסבירה את ההשלכות המדיניות של הכביש: "במישור המדיני, הכביש יחבר את ירושלים ומעלה אדומים ויאפשר בנייה בהתיישבות היהודית באזור E1."

מפת כביש מרקם חיים אזעיים אלעזריה ושטח שייסגר לפלסטינים