טוען..

מהפכת הכבישים בהתנחלויות – סיכום שנת 2020 בתשתיות

סלילה ותכנון כבישים בשטחים בשנת 2020 – נספח לדוח הבניה בהתנחלויות, שלום עכשיו – להורדה כ-PDF

נספח לדוח הבניה בהתנחלויות לשנת 2020

*** עדכון סטטוס הכבישים, פברואר 2022. בכל הכבישים שבדיווח לא חל שינוי למעט בכבישים הבאים:
שיקוע קלנדיה – העבודות החלו ביוני 2021.
כביש הטבעת המזרחי מרכז – נפתח לתנועה.
שדרוג כביש 437 – בסביבות ינואר 2022 החלו עבודות על שדרוג קטע קטן מהכביש בין הכפר חיזמה למחסום חיזמה.
כביש 45 ("המחצבות") ושדרוג עוקף וולג'ה – התכניות פורסמו להפקדה ובספטמבר 2021 התקיים דיון בהתנגדויות, טרם התפרסמה החלטה. *** 

בשנים האחרונות מקדמת ממשלת ישראל תכנית כוללת לסלילת מאות קילומטרים של כבישים עוקפים שיהוו את התשתית להכפלת מספר המתנחלים בשנים הבאות. התכנית, בעלות של מיליארדי שקלים, נועדה להפוך את הנסיעה מישראל להתנחלויות למהירה ובטוחה, ללא פקקים או רמזורים, על מנת למשוך תושבים לעבור להתנחלויות. נסיון העבר מראה שברגע שנפתח כביש עוקף – מתחיל גידול משמעותי בהתנחלויות שסביבו. כך קרה למשל, בתוך פחות מעשור מפתיחת כביש עוקף זעתרה ("כביש ליברמן") הוכפל מספר התושבים בהתנחלויות שלאורכו.

כביש המנהרות (מספר 11 במפה)

בשנת 2020 נמשכו באינטנסיביות העבודות על הכפלת כביש המינהרות (עוקף בית לחם ממערב). זהו אחד הפרוייקטים הכי גדולים והכי יקרים שנבנים כיום ע"י ישראל בשטחים. כביש המנהרות הקיים סובל מעומס רב ופקקים יומיומיים, הכפלתו תאפשר גם הכפלה של מספר המתנחלים שיעברו לגור בכל אזור בית לחם בהתנחלויות של "גוש עציון".

עוקף אלערוב (מספר 13 במפה)

בשלהי שנת 2020, החלו העבודות על כביש עוקף אלערוב. הכביש נועד לעקוף את מחנה הפליטים אלערוב ואת העיירה הפלסטינית בית אומר, ולאפשר תנועה מהירה ובטוחה יותר למתנחלים שנוסעים דרומה לכיוון חברון וקרית ארבע.

 שני כבישים אלה ביחד, כביש המנהרות ועוקף אלערוב, אמורים להפוך את הכביש מירושלים לקרית ארבע וחברון לכביש של שני נתיבים בכל כיוון, מבלי לעבור דרך שום ישוב פלסטיני.

חציבת מנהרה חדשה ובניית גשר חדש להכפלת כביש המנהרות (עוקף בית לחם)

עוקף חווארה

במהלך שנת 2020 פורסם מכרז לסלילת כביש עוקף חווארה, ובפברואר 2021 החלו העבודות על סלילתו.

שיקוע קלנדיה (מספר 1 במפה) 

בשלהי 2020 פורסם מכרז לביצוע העבודות על "שיקוע קלנדיה" והן מתוכננות להתחיל באפריל 2021. שיקוע קלנדיה הוא למעשה מנהרה או מעבר תת קרקעי מתחת למחסום קלנדיה שנועד לאפשר לתנועת מתנחלים לעבור מהגדה המערבית לתוך מערכת הכבישים הישראלית בלי לעבור בפקקים של השכונות הירושלמיות. זה יהיה שינוי דרמטי במרחב ויהפוך את כל ההתנחלויות שבאזור רמאללה וצפונה, וההתנחלויות בבקעה לפרברים של ירושלים עם דרך מהירה ונוחה לתוך ישראל, ובכך יעודד את הרחבת ההתנחלויות. לשיקוע קלנדיה מתוכנן גם כביש עוקף חדש "כביש המחצבות", שאמור לקצר את הדרך עבור המתנחלים ולחסוך להם את הנסיעה בסמוך לישובים הפלסטינים ג'בע וא-רם. התכנית ל"כביש המחצבות" אושרה בשנת 2020 להפקדה (ראו להלן).

כביש אלעזריה – א-זעיים (מספר 6 במפה)

עוד השנה, החליט ראש הממשלה על הקצאת 14 מיליון ₪ להשלמת התכנון ואף לתחילת העבודות על כביש לפלסטינים בין אלעזריה לא-זעיים (המכונה גם "כביש מרקם חיים", או "כביש הריבונות"), שנועד לאפשר את סיפוח מעלה אדומים ובנייה ב-E1. הכביש מיועד להפנות את התנועה הפלסטינית, שהיום עוברת בסמוך להתנחלות מעלה אדומים, לכביש עוקף כך שניתן יהיה לסגור בפני פלסטינים את כל המרחב של מעלה אדומים, כ-100,000 דונם בלב הגדה המערבית (כ-2% מהגדה המערבית). בפברואר הודיעה שרת התחבורה מירי רגב על חתימת חוזה לתכנון המפורט ולניהול הפרוייקט של סלילת הכביש.

על החשיבות הדרמטית של הכביש והשפעתו על מרכז הגדה המערבית ופוטנציאל הפיתוח לפלסטינים, ניתן ללמוד מהודעה שפירסם ראש עיריית מעלה אדומים לפני שבועות אחדים על התקדמות בקידום הכביש. בהודעה מנסח ראש עיריית מעלה אדומים באופן מפורש ובוטה את מדיניות ההפרדה (שלא לומר אפרטהייד) שמאחורי התכנית, ואת הכוונה האמתית של ישראל לגרוע מהמרחב הפלסטיני את השטח המרכזי בלב הגדה.

מבחינת השינויים בשטח אומרת ההודעה כי הכביש:

"יביא לסגירת הכניסה לעזריה מכיוון העיר [מעלה אדומים], יקדם את הזזת גדר הביטחון בינינו לבין עזריה ויאפשר את העתקת מחסום א-זעים לכיוון מישור אדומים".

כלומר, מעלה אדומים תופרד פיסית מהמרחב הפלסטיני ע"י גדר, וכך לא יהיה עוד צורך במחסום שנמצא כיום בין מעלה אדומים לבין ירושלים כדי למנוע כניסת פלסטינים לישראל. המחסום יעבור מזרחה כך שתושבי מעלה אדומים לא יצטרכו לעבור במחסום מדי יום בדרכם לירושלים, ולפלסטינים לא תהיה גישה למרחב שבין ירושלים למעלה אדומים ואף מזרחה ממנה.

"מדובר בכביש נפרד לפלסטינים באזור E1 שמטרתו להפריד את הרצף התחבורתי בין האוכלוסייה הפלסטינית והישראלית באזור, כך שתתאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים מבלי שיעברו בתוך גוש מעלה אדומים, ליד יישובים יהודים."

כלומר מטרת הכביש היא להפריד בין התנועה הפלסטינית שתיסע בכביש אחד, לבין הישראלים ו"הישובים היהודיים" שיסעו בכבישים אחרים במרחב נפרד. הפלסטינים לא יוכלו אפילו לעבור בתוך מה שמכונה "גוש מעלה אדומים".

ההודעה ממשיכה ומסבירה את ההשלכות המדיניות של הכביש:

"במישור המדיני, הכביש יחבר את ירושלים ומעלה אדומים ויאפשר בנייה בהתיישבות היהודית באזור E1."

 

מחלף רמת שלמה ומנהרת הגבעה הצרפתית (מספר 4 ו-5 במפה)

בתוך ירושלים, נפתח לתנועה מחלף רמת שלמה, והחלו העבודות על מנהרה מתחת לצומת הגבעה הצרפתית במזרח ירושלים. שני הכבישים הללו מהווים ציר רוחב שמחבר ממעלה אדומים לכביש ירושלים-תל אביב, והשלמתם תהפוך את הנסיעה בין ההתנחלויות באזור מעלה אדומים לבין תל אביב לנסיעה ללא רמזורים על כביש מהיר.

The works on the French Hill Tunnel, February 2020

תחילת העבודות על מנהרת הגבעה הצרפתית, פברואר 2020

כביש הטבעת המזרחי ומנהרת אשר וינר (מספר 9 ו-8 במפה)

החלק הדרומי של כביש הטבעת המזרחי, המכונה גם "הכביש האמריקאי דרום", נפתח השנה לתנועה והעבודות על הגשר הענק שבהמשכו מתקרבות לסיום. כמו כן החלו העבודות על מנהרת אשר וינר, מתחת לרחוב דרך חברון בירושלים, שנועדה לחבר את התנועה מההתנחלויות שמדרום לירושלים ומאזור הר חומה, דרך כביש הטבעת המזרחי החדש, בכביש מהיר לירושלים המערבית.

כביש הטבעת המזרחי מיועד למעשה לעקוף את מזרח ירושלים ממזרח, ולאפשר נסיעה של מתנחלים מאזור בית לחם לאזור ההתנחלויות במרחב מעלה אדומים ואל ההתנחלויות שמצפון לירושלים וממזרח לרמאללה. הכביש לא יוכל לשמש את האוכלוסיה הפלסטינית (מלבד תושבי ירושלים הפלסטינים) כי הוא עובר בתוך השטח שסופח לירושלים ובתוך גדר ההפרדה, והכניסה אליו היא רק דרך מחסומים.

השלמת כביש הטבעת המזרחי לכיוון מעלה אדומים (החלק המרכזי של הכביש) כוללת חפירת מנהרה ארוכה מתחת לשכונת א-טור במבצע הנדסי יקר וממושך. העבודות על החלק המרכזי של הכביש עוד לא התחילו.

בניית הגשר של כביש הטבעת המזרחית באזור צור באהר, מזרח ירושלים, מאי 2020

 

תכניות לכבישים שקודמו בשנת 2020

מועצת התכנון העליונה אישרה להפקדה ארבע תכניות לכבישים עוקפים להתנחלויות:

1. הרחבה של עוקף וולג'ה (מספר 10 במפה) – נועד לאפשר את הכפלת ההתנחלות הר גילה (ואף יותר מכך) בתכנית שמקודמת ב"גבעת הגמל";

2. כביש אורך באזור שבין ההתנחלות גבעות לביתר עילית (מספר 12 במפה). הכביש נועד לאפשר הגדלת נפחי התנועה באזור ביתר עילית ובעתיד לשרת את התכניות להקמת עיר חדשה באזור ההתנחלות גבעות.

3. "כביש המחצבות", כביש 45 (מספר 2 במפה) – בין עוקף רמאללה באזור ההתנחלות כוכב יעקב לקלנדיה (ודרך שיקוע קלנדיה לתוך ישראל);

4. כביש 437 (מספר 3 במפה) – הרחבה של כביש 437 (עוקף רמאללה) בין חיזמה לג'בע לכדי שני נתיבים לכל כיוון ועוד נתיב תחבורה ציבורית. התכנית אושרה גם למתן תוקף, ולאחרונה פורסם מכרז לבחירת מנהל לפרוייקט שאמור להכין את המכרז לביצוע העבודות וללוות את ביצוע הפרוייקט, המשמעות היא שתוך כשנה אפשר יהיה להתחיל בעבודות. קטע נוסף של הכביש שעובר בתוך תחום השיפוט של ירושלים (ובצד הישראלי של גדר ההפרדה) אושר השנה להפקדה בועדה המחוזית של ירושלים (תכנית מס' 587618).

עוד על מהפכת התשתיות שמובילה הממשלה בשטחים ראו דו"ח שוברים שתיקה Highway to Annexation.

להורדה כ-PDF