טוען..

רה"מ אישר הקצאת 14 מיליון ₪ להשלמת תכנון כביש שיאפשר את הבניה ב-E1

השבוע התקיימה פגישה בין רה"מ, שרת התחבורה, שר האוצר וראש עיריית מעלה אדומים שבה סוכם כי הממשלה תקצה 14 מיליון ₪ להשלמת התכנון (ואף לתחילת העבודות) של הכביש המכונה "כביש מרקם חיים – מעלה אדומים" שנועד לאפשר את סיפוח מעלה אדומים ואת הבניה ב-E1.

בהודעה שפרסם ראש עיריית מעלה אדומים, הוא חושף, באופן מפורש ובלי לשון דיפלומטית, את המטרות האמיתיות של הכביש: לאפשר סגירה של מרחב עצום במרכז הגדה המערבית בפני פלסטינים ע"י הסטת התחבורה הפלסטינית לציר עוקף מיוחד, והפיכת המרחב לחלק אינטגרלי מישראל. הכביש, שהעבודה על התכנון המפורט שלו החלה בשנה האחרונה, נמצא בשלב הכנת התכנית המפורטת לביצוע. מנוסח הודעת ראש עיריית מעלה אדומים ומסיכום הדיון אצל רה"מ משתמע כי השלב הבא אחרי התכנון הוא מכרז ותחילת העבודות בשטח. ככל הידוע לנו, אין כיום תכנית מתאר בתוקף שאושרה ע"י מוסדות התכנון לסלילת הכביש. יתכן שהתקציב לתכנון כולל גם את שלבי האישור בועדות התכנון, אך יתכן אולי שבכוונת משרד הביטחון לבצע את הכביש בתירוץ של צורך בטחוני ללא הליך תכנוני רגיל.

הודעת ראש עיריית מעלה אדומים היא הזדמנות נדירה לפגוש בניסוח מפורש ובוטה את מדיניות ההפרדה (שלא לומר אפרטהייד) שמאחורי התכנית ואת הכוונה האמתית של ישראל לגרוע מהמרחב הפלסטיני את השטח המרכזי בלב הגדה:

מבחינת השינויים בשטח אומרת ההודעה כי הכביש "יביא לסגירת הכניסה לעזריה מכיוון העיר [מעלה אדומים], יקדם את הזזת גדר הביטחון בינינו לבין עזריה ויאפשר את העתקת מחסום א-זעים לכיוון מישור אדומים". – כלומר, מעלה אדומים תופרד פיסית מהמרחב הפלסטיני ע"י גדר, וכך לא יהיה עוד צורך במחסום שנמצא כיום בין מעלה אדומים לבין ירושלים כדי למנוע כניסת פלסטינים לישראל. המחסום יעבור מזרחה כך שתושבי מעלה אדומים לא יצטרכו לעבור במחסום מדי יום בדרכם לירושלים, ולפלסטינים לא תהיה גישה למרחב שבין ירושלים למעלה אדומים ואף מזרחה ממנה.

"מדובר בכביש נפרד לפלסטינים באזור E1 שמטרתו להפריד את הרצף התחבורתי בין האוכלוסייה הפלסטינית והישראלית באזור, כך שתתאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים מבלי שיעברו בתוך גוש מעלה אדומים, ליד יישובים יהודים." – כלומר מטרת הכביש היא להפריד בין התנועה הפלסטינית שתיסע בכביש אחד, לבין הישראלים ו"הישובים היהודיים" שיסעו בכבישים אחרים במרחב נפרד. הפלסטינים לא יוכלו אפילו לעבור בתוך מה שמכונה "גוש מעלה אדומים".

ההודעה ממשיכה ומסבירה את ההשלכות המדיניות של הכביש: "במישור המדיני, הכביש יחבר את ירושלים ומעלה אדומים ויאפשר בנייה בהתיישבות היהודית באזור E1."

שלום עכשיו: מסע הבחירות של נתניהו עולה לישראל מחיר כבד מאוד. שוב הוא מנצל את תקופת הבחירות כדי לנסות להרשים את מתפקדי הליכוד בקידום תכנית שעלולה להיות חיסול האפשרות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. הכביש המתוכנן אמור לאפשר לישראל לחתוך את הגדה המערבית לשניים, לבנות את E1 ואת גדר ההפרדה ולסתום את הגולל על האפשרות לפיתוח מדינה פלסטינית בת קיימא.

 

התכנית של ממשלת ישראל: רצף תחבורתי במקום רצף טריטוריאלי

הכביש החדש נועד לאפשר לפלסטינים לחצות את "גוש מעלה אדומים" מבלי להיכנס אליו, מתחת לתוואי הגדר, לאורך חומת הפרדה ומבלי להיכנס לצד "הישראלי" של הגדר, כמו במעין מנהרה. המשמעות היא שברגע שייסלל הכביש, ישראל תוכל לטעון שהבניה ב-E1, והבניה של גדר ההפרדה סביב "גוש מעלה אדומים" לא מבתרת את הגדה, כי יש לפלסטינים יש ציר תחבורתי אלטרנטיבי. טענה זו, כמובן, מופרכת משום שחוט דק של כביש שמחבר בין חלקים טריטוריאליים נפרדים ("רצף תחבורתי") אינו עונה על הצורך ברצף טריטוריאלי שיענה לצרכי הפיתוח והקיום של מזרח ירושלים והמטרופולין הפלסטיני. ללא השטחים הללו, לא תוכל לקום ולשגשג מדינה פלסטינית עצמאית, ולכן לא ניתן יהיה להגיע לפתרון של שתי מדינות.

הפתרון של שתי מדינות תלוי באפשרות להקים מדינה פלסטינית בת קיימא לצד ישראל. לב המדינה הפלסטינית העתידית מבחינה גאוגרפית, כלכלית, ותרבותית הוא במטרופולין שבין רמאללה, מזרח ירושלים ובית לחם. שטחי הפיתוח הפוטנציאליים היחידים שנותרו למטרופולין זה הם השטחים שממזרח לירושלים, באותו אזור שבו ישראל מבקשת לבנות את ההתנחלות E1 וליצור רצף טריטוריאלי ישראלי מירושלים מזרחה שיבתר את הגדה המערבית לשניים.

נזכיר כי לפני כשנתיים נפתח החלק הצפוני של כביש מרקם החיים הזה (שכונה גם "כביש האפרטהייד"), וגרר ביקורת בינלאומית קשה.

להרחבה על המשמעות של הבניה ב-E1 ו"גוש אדומים" – ראו ההתנגדות של שלום עכשיו ועיר עמים לתכניות ב-E1.