טוען..

התנחלות תיירותית חדשה בתחנת רכבת מסעודיה (סבסטיה) מצפון לשכם

המנהל האזרחי פרסם ביום שלישי 24.6.25 הודעה על מתן פטור מהיתר בניה לצורך הקמת גדר, שערים, תאורה היקפית ובטונדות, סביב מבנה תחנת הרכבת מסעודיה (המוכרת גם כתחנת הרכבת סבסטיה). לפני כשנה וחצי אישרה הממשלה העברת 3.5 מיליון ₪ לצורך שיפוץ המבנה והקמת מרכז תיירותי. הענקת הפטור מהיתר מאפשרת את תחילת העבודות באופן מיידי.

מבנה תחנת הרכבת ההסטורית נמצא מצפון לשכם, באזור שאין בו כיום התנחלויות ישראליות, צמוד לשטח B ולאתר נופש פלסטיני, והוא משמש היום את התושבים הפלסטינים בסביבה כפארק לפיקניקים. בשטח אין תכנית בניה מאושרת שמייעדת את המקום לפיתוח או בנייה ולכן השתמש המינהל האזרחי בהליך "עוקף תכנון" שנועד לאפשר הקמת אתרי התנחלות בלי הליך תכנוני שאורך בדרך כלל זמן רב וכרוך בשמיעת התנגדויות הציבור.

הפיכת מבנה תחנת הרכבת לאתר תיירות היא חלק מהתוכנית של הממשלה להרחיב את הנוכחות הישראלית אל השטחים הפלסטינים הצפופים שבין שכם לג'נין. במארס 2023 ביטלה הכנסת את חוק ההתנתקות והתירה לישראלים לשהות באזור, וכעת מקדמת הממשלה שורה של פרויקטים התנחלותיים מצפון לשכם: הכשרת המאחז חומש, פיתוח האתר הארכיאולוגי בסבסטיה (שהעבודות בו החלו לאחרונה), והחלטת הממשלה על הקמת ההתנחלויות שא-נור וחומש במאי האחרון.

האזור שמצפון לשכם מיושב בצפיפות בכפרים ועיירות פלסטיניים, ומאז ההיתנתקות ב-2005, אין בו נוכחות ישראלית (למעט המאחז חומש שהוקם בשנים האחרונות). הקמת מרכז תיירותי בתחנת הרכבת (כמו גם בתל הארכאולוגי סבסטיה), נועדו ליצור נוכחות של הרשויות הישראליות, של מתנחלים ואיתם גם של כוחות הבטחון הישראלים, ובכך לקבע את האזור כהתנחלות לכל דבר.

שלום עכשיו: "הקמת אתר תיירות בתחנת הרכבת מסעודיה היא למעשה הקמת התנחלות לכל דבר. לא מדובר באתר מורשת, אלא חלק מתכנית ממשלתית סדורה להקים התנחלויות בלב אזור פלסטיני צפוף בין שכם לג'נין, שיגבירו את הנטל הביטחוני ויעמיקו את הכיבוש ואת הסיפוח. ה"מורשת" היחידה שמקדמת פה הממשלה היא מורשת העבריינות והכוחנות של מתנחלי גוש אמונים, שכאז כן היום, פעלו בניגוד לחוק, התעמתו עם כוחות הביטחון וקבעו עובדות בשטח שעליהן מדינת ישראל משלמת מחיר עצום עד היום".

 

שיפוץ תחנת הרכבת כ"אתר מורשת" התנחלותית

בדצמבר 2023 פנה משרד האוצר לועדת הכספים של הכנסת בבקשה לאשר העברת סכום של 3.5 מיליון ₪ לטובת "פרוייקט מורשת מרחבי בשומרון". בדברי ההסבר לבקשה נכתב כי מדובר ב"שימור ושיפוץ אתר תחנת הרכבת מסעודיה בשומרון, אתר אשר בו התחילה ההתיישבות שבאזור השומרון בעת החדשה לאחר מלחמת ששת הימים (תחילת שנות ה-70')". משרד המורשת אישר את הפרוייקט כפרוייקט "מורשת" שממומן ע"י המשרד ויבוצע ע"י המועצה האזורית שומרון.

תחנת הרכבת מסעודיה מזוהה על ידי המתנחלים (בטעות) כתחנת סבסטיה. תחנת הרכבת הוקמה על ידי העות'מאניים, כחלק מתוואי המסילה שבין שכם לעפולה בין השנים 1912-1914. התחנה היתה בשימוש שנים אחדות בלבד.

בשנים 1974 ו-1975 עלו אלפי מפגינים לאתר תחנת הרכבת בניסיון להקים במקום התנחלות. הממשלה התנגדה באותם ימים להקמת התנחלויות בלב הגדה המערבית והקימה התנחלויות בעיקר בבקעת הירדן, ופינתה את המפגינים בכוח. ניסיונות ההתנחלות בתחנת הרכבת איתגרו את הממשלה והביאו לעימות בין אלפי המפגינים לבין כוחות הביטחון שנשלחו לפנותם. בסופו של דבר בניסיון השלישי להקים התנחלות במקום, הגיעו המתנחלים ל"פשרה" עם הממשלה שהחליטה לאפשר להם להקים התנחלות במחנה הצבאי ליד הכפר קדום (מה שלימים הפך להתנחלות קדומים) ב"תמורה" להסכמתם להתפנות מתחנת הרכבת בלי עימות.

מפת הפרויקטים התיירותים סבסטיה התל והתחנה