טוען..

החלו העבודות על שיקוע קלנדיה

בשבועות האחרונים החלו העבודות על סלילת "שיקוע קלנדיה" שנועד לאפשר הכפלה של עשרות התנחלויות באמצעות קיצור הדרך בינן לבין ישראל. שיקוע קלנדיה מתוכנן להיות כביש תת קרקעי שיעבור מתחת למחסום קלנדיה ויאפשר למתנחלים נסיעה מהירה מהגדה המערבית לתוך ישראל בלי רמזורים ובלי לעבור בפקקים של ירושלים. הכביש ישרת את ההתנחלויות שבאזור רמאללה ואת ההתנחלויות שמצפון לה לכיוון שכם, כמו גם את התנחלויות הבקעה. ניסיון העבר מראה כי סלילת כביש מסוג זה הופכת את ההתנחלויות בסביבתו לאטרקטיביות הרבה יותר עבור ישראלים, ומביאה לצמיחה וגידול מהיר בבנייה, כפי שקרה במקרה של כביש עוקף בית לחם ממזרח ("כביש ליברמן") שהביא להכפלת מספר המתנחלים לאורכו בתוך פחות מעשור.

שלום עכשיו: ממשלת ה"שינוי" מתגלה כממשלת הסיפוח דה-פקטו. כביש שיקוע קלנדיה הוא אחד הכבישים המשמעותיים במהפכת הכבישים שהחלה הממשלה הקודמת בהשקעה של מיליארדים, שנועדו להכפיל את מספר המתנחלים לכדי מיליון ואף למעלה מכך. לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, נזכיר כי הכבישים הם המפתח לסיפוח ההתנחלויות  והרחבתן. בלי כבישים ההתנחלויות לא יכולות להתפתח. כיו״ר מפלגת העבודה התומכת בפתרון שתי מדינות אסור לך לתת יד למהלך שכל  תחליתו לפתח את ההתנחלויות מחוץ  לגושים ובכך לסתום את הגולל על הסיכוי לשלום.

בדצמבר 2020 התפרסם מכרז לביצוע העבודות לכביש שיקוע קלנדיה ע"י חברת מוריה שקיבלה ממשרד התחבורה את ביצוע הפרוייקט. אמנם הפרוייקט החל את דרכו תחת ממשלת נתניהו, אך חשוב להדגיש כי לממשלה הנוכחית יש סמכות מלאה לעצור את הפרוייקט ולהביא לביטולו אפילו אם כבר התפרסם מכרז ונבחרו קבלנים לביצוע העבודות. בהקשר זה נזכיר כי ממשלת רבין הקפיאה את הבנייה בהתנחלויות ואף הפסיקה עבודות שהחלו בשטח ובמקרה הצורך פיצתה קבלנים על ההשקעה. שרת התחבורה ושר הביטחון היו יכולים להורות על הפסקת הפרוייקט ולמנוע את סלילתו. למעשה הם עדיין יכולים לעצור את העבודות, שנמצאות כעת רק בחיתוליהן וצפויות להימשך כשנתיים וחצי.

בנוסף להוצאה הכספית הגדולה של סלילת שיקוע תת קרקעי מתחת למחסום קלנדיה, לפרוייקט יש גם מחיר ביטחוני משמעותי, והוא ידרוש הקמת מחסום נוסף, על כל הסיכונים והעלויות הכרוכים בכך, כדי למנוע מפלסטינים להיכנס לישראל ללא בקרה דרך הכביש החדש.

במקביל לתחילת העבודות על שיקוע קלנדיה, הממשלה ממשיכה לקדם תכנית לסלילת כביש חדש שיתחבר לשיקוע קלנדיה. בחודש יוני 2021, פורסמה להפקדה תכנית מס' 926/1 לסלילת כביש חדש, המכונה כביש 45 או "כביש המחצבות", שנועד לחבר בין כביש עוקף רמאללה ליד ההתנחלות כוכב יעקב, לבין מחסום קלנדיה. התכנית אושרה להפקדה ביוני 2020 ואף פורסמה להפקדה, אך בעקבות התנגדויות שהגישו פלסטינים שהצביעו על כשלים בהליך התכנון, נאלצה מועצת התכנון העליונה להפקיד את התכנית מחדש. בימים אלה אמור להסתיים המועד להגשת התנגדויות. הכביש נועד לעקוף את הישובים הפלסטינים ג'בע וא-רם, ולאפשר למתנחלים נסיעה מהירה ובטוחה מבלי לעבור בקרבת בתים פלסטינים.

שני הכבישים ביחד, יהפכו את כל ההתנחלויות שממזרח לירושלים ולרמאללה כמו ההתנחלויות אדם, כוכב יעקב, פסגות, מכמש, עפרה והתנחלויות  נוספות. כמו גם את ההתנחלויות שבבקעה ולאורך כביש 60 לכיוון שכם, להתנחלויות הרבה יותר אטרקטיביות עבור ישראלים. הנסיעה מההתנחלויות לעבודה בישראל תתקצר באופן משמעותי בלי לעבור בפקקים של ירושלים.

להרחבה על מהפכת הכבישים בהתנחלויות – תמונת מצב, אפריל 2021 – ראו כאן