הסגן האזרחי לראש המינהל האזרחי, הלל רוט, פירסם אתמול צו הפקעה של כ-280 דונם מאדמות הכפרים ג'בע, כפר עקב ומחמאס לצורך סלילת כביש 45, כביש עוקף חדש למתנחלים מדרום לרמאללה. ההפקעה מגיעה אחרי שבמאי 2024, התכנית לכביש (תכנית מס' 926/1) קיבלה תוקף אחרי שמועצת התכנון העליונה דחתה את כל ההתנגדויות שהוגשו לה. זהו שלב הכרחי בדרך לסלילת הכביש, שמתוקצב בכ-300 מיליון ₪, והעבודות יוכלו להתחיל בתוך חודשים אחדים, אחרי הוצאת היתר בניה.
הכביש המתוכנן נועד לחבר בין כביש עוקף רמאללה בסמוך להתנחלות כוכב יעקב, לשיקוע קלנדיה (כביש שעובר מתחת למחסום קלנדיה ונמצא בשלבים אחרונים של בניה), ולאפשר למתנחלים מההתנחלויות שממזרח ומצפון לרמאללה (כמו אדם, כוכב יעקב, פסגות, בית אל, עפרה ועוד) דרך גישה מהירה וקצרה לישראל, מבלי להצטרך לעבור בפקקי התנועה של הכניסה לירושלים במחסום חיזמה. סלילת הכביש צפויה להקפיץ את הפיתוח והבניה של ההתנחלויות מצפון לירושלים.
שלום עכשיו: סלילת הכבישים של השרה רגב והשר סמוטריץ' הם עוד כלי התנחלותי שנעשה בשטחי הגדה המערבית בהיקפים חסרי תקדים. המחשבה שכבישים עוקפי כפרים פלסטינים יעלימו את הבעיה הפוליטית-מדינית וביטחונית ששמה, מפעל ההתנחלויות, היא אשליה מסוכנת, יקרה ואלימה. גזל מאות דונמים לטובת כבישים יקרים שמשרתים מעטים כל כך רק מבליט את העוול והאבסורד של מדיניות הממשלה. ישראל לא צריכה עוד כבישים עוקפי פלסטינים, אלא דרכים להגיע לפתרון פוליטי איתם.
משמעות ההפקעה:
החוק בשטחים מאפשר לרשויות להפקיע קרקעות פרטיות מבעליהן לצרכי ציבור, ומחייב אותן לשלם להם פיצויים. לפי הדין הבינלאומי, כמו גם לפי פסיקת בית המשפט העליון הישראלי, לישראל אסור להפקיע קרקעות לצרכי התנחלות או לצרכי ישראלים. לכן על מנת שההפקעה תהיה חוקית, המדינה תטען שהכביש נועד לשרת גם את האוכלוסיה הפלסטינית, למרות שברור שההגיון והמטרה המרכזית לסלילתו היא לצרכי המתנחלים שנוסעים באופן יומיומי בין ההתנחלויות לבין ישראל.
נסיון העבר מראה כי כמעט תמיד בעלי הקרקעות הפלסטינים לא דורשים פיצויים על הקרקע, כי הם מסרבים להכיר בסמכות של ישראל להפקיע את אדמתם ומבחינתם קבלת פיצוי דומה להסכמה למכירה של הקרקע. כך התאפשר לישראל להפקיע לאורך השנים עשרות אלפי דונמים, בעיקר לצרכי כבישים, כמעט בלי לשלם על כך דבר.
השלב הבא אחרי ההפקעה הוא הוצאת היתר בניה ממועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי לצורך תחילת העבודות. בדרך כלל מדובר בהליך בירוקרטי שאורך כמה שבועות או חודשים. במידה ויגישו בעלי הקרקעות עתירות לבית המשפט בדרישה לבטל את ההפקעה, ייתכן שבית המשפט ייעכב את תחילת העבודות עד לבירור העתירות, אך נסיון העבר מראה כי עתירות אלה כמעט תמיד נדחות.
שדרוג הכבישים למתנחלים בכל האזור
הכבישים הם המפתח לפיתוח ההתנחלויות. רוב המתנחלים נוסעים מדי יום לעבודה בתוך ישראל וככל שהכבישים יותר מהירים ונוחים, כך ההתנחלויות הופכות אטרקטיביות. כך קרה למשל שלאחר פתיחת כביש עוקף בית לחם מזרח ("כביש ליברמן"), הוכפל מספר המתנחלים בהתנחלויות שלאורכו בתוך פחות מ-10 שנים.
כביש 45 ("כביש המחצבות") שהקרקעות הופקעו לצורך סלילתו, הוא ציר מרכזי בתוך מארג של כבישים שעליהם עובדת הממשלה בשנים האחרונות באינטנסיביות, והוא נועד להתחבר אליהם:
שיקוע קלנדיה – בימים אלה מסתיימות העבודות על שיקוע קלנדיה (בעלות של כ-80 מיליון ₪) – כביש שעובר מתחת למחסום קלנדיה ונועד לאפשר מעבר מהיר של מתנחלים לתוך ישראל מבלי לעבור את הבידוק הקפדני שעוברים הפלסטינים.
שידרוג והרחבה של כביש 60 בקטע בין שער בנימין לצומת המשטרה הבריטית – ב-24/7/24 פורסמה הפקעה של 66 דונם לצורך הרחבה ושידרוג של כביש 60 בחלק שמצפון לשער בנימין. כעת מונחת על שולחן מועצת התכנון העליונה בקשה להיתר בנייה לצורך תחילת העבודות והיא צפויה לקבל אישור בקרוב. עלות הפרוייקט היא 975 מיליון ₪.
שידרוג והרחבה של כביש 437 (עוקף רמאללה) בקטע בין חיזמה לשער בנימין – ב-18/10/23 פורסמה הפקעה של 76 דונם לצורך הרחבת הכביש, ובימים אלה העבודות מתבצעות באינטנסיביות.
כבישים נוספים:
בחודשים האחרונים חלו התפתחויות בקידום של כבישים רבים עבור המתנחלים. סך התקציב שמושקע בהם הוא עצום, ולפי השר סמוטריץ מדובר על קרוב ל-7 מיליארד ש"ח. להלן כמה התפתחויות ששלום עכשיו הבחינה בהם:
בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה כי העבודות על כביש עוקף פונדוק החלו (פרוייקט של 200 מיליון ₪). יש לציין כי הכביש עומד להיסלל על קרקע פרטית של פלסטינים שנתפסה לצרכים צבאיים, ולא באמצעות הפקעה לצרכי ציבור. להערכת שלום עכשיו הדבר נובע מכך שחלק קטן של הכביש המתוכנן, כ-6 דונם, נמצא בשטחי הרשות הפלסטינית (שטח B), ומכיוון שלישראל אין סמכות לתכנן כבישים בשטחי B, היא עושה זאת בתירוץ בטחוני.
ב-18/11/24 פורסמה הפקעה לצורך שדרוג והרחבה של כביש 55 בקטע שבין הקו הירוק לבין ההתנחלות אלפי מנשה (פרוייקט של 120 מיליון ₪).
ב-13/10/24 פורסמו צווי הפקעה לצורך הרחבה ושידרוג של כביש 505 ("חוצה שומרון") בקטע שבין אריאל לבין צומת תפוח (פרוייקט של חצי מיליארד ₪).
ב-23/5/24 פורסמה הפקעה לצורך הרחבה ושדרוג של כביש 60 בקטע שבין חלחול לסעיר.
לפני כשלושה חודשים החלו העבודות על מנהרת שייח ענבר – מנהרה מתחת לשכונת א-טור שנועדה להשלים את כביש הטבעת המזרחי ממזרח ירושלים לכיוון מזרח כך שמתנחלי ההתנחלויות שמדרום לירושלים ובית לחם יוכלו לעקוף את הפקקים של ירושלים בכביש מהיר שיחבר אותם באזור מעלה אדומים לכיוון צפון הגדה המערבית.
בשבועות האחרונים החלו העבודות להשלמת כביש הגישה החדש להתנחלות בית אריה (כביש עוקף לובן) בעלות של 120 מיליון ש"ח.