טוען..

יומיים אחרי הפגישה עם הנשיא ביידן הממשלה מקדמת את הבנייה ב-E1

מועצת התכנון העליונה שלחה היום זימון לדיון שיתקיים ב-4 וב-18 באוקטובר בהתנגדויות שהגישו שלום עכשיו, עיר עמים וגורמים רבים נוספים לתכנית לבניית אלפי יחידות דיור ב-1E. בחודש יולי 2021 ניסתה מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי לקבוע מועד לשמיעת ההתנגדויות באוגוסט, אך הדיון שנקבע התבטל. לממשלת ישראל היתה הזדמנות לעצור את התכנית ולמנוע את קידומה אך במקום זה, הממשלה בחרה להמשיך ולקדם את התכנית והדיון נקבע לתחילת אוקטובר מיד אחרי החגים.

התכנית נחשבת לקטלנית במיוחד מבחינת הסיכוי לשלום ולפתרון של שתי מדינות לשני עמים כי היא חותכת את הגדה המערבית לשניים ומונעת את הפיתוח של המטרופולין בין רמאללה מזרח ירושלים ובית לחם. את התכנית ב-1E ניסו לקדם עוד משנות ה-90, אך בשל ההתנגדות בישראל ובעולם התכנית לא קודמה עד שנתניהו הורה לקדם אותה לראשונה בשנת 2012, ולאחר מכן אחרי שנים נוספות של הקפאה היא אושרה להפקדה ע"י נתניהו רגע לפני הבחירות בפברואר 2020.

שלום עכשיו: התכנית מהווה איום ממשי על הסיכוי לשלום ולכן ספגה להתנגדות חריפה בישראל ובקהילה הבינלאומית. במקום למנף את הפגישה עם הנשיא ביידן לטובת עתיד טוב יותר לאיזור, הממשלה מקדמת את המדיניות המסוכנת של נתניהו. על ראש הממשלה ושר הביטחון להורות על הקפאת התכנית כדי להגן על האינטרס הישראלי ולמנוע בכייה לדורות.

להרחבה על התכנית ראו כאן:

המשמעות של דיון בהתנגדויות:

לפי החוק הישראלי והחלטות הממשלה, כל קידום של בניה בהתנחלויות מצריך אישור מראש של שר הביטחון. מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי לא רשאית להתכנס ולדון בתכנית או לפרסם אישור של תכנית בלי ששר הביטחון מאשר זאת מראש. ישנם ארבעה שלבים ששר הביטחון מאשר: דיון בהפקדה, פירסום ההפקדה, דיון במתן תוקף ופירסום מתן תוקף. את הדיון בהתנגדויות מקיימת ועדת משנה של מועצת התכנון העליונה שתפקידה לשמוע את המתנגדים ולהמליץ למועצת התכנון העליונה אם לאשר את התכנית או לא. זהו שלב מרכזי בהליך אישור התכנית אך ככל הנראה באופן פורמלי, מכיוון שועדת המשנה לא מחליטה על אישור התכנית אלא רק ממליצה, לא נדרש אישור מראש של שר הביטחון.

לא ידוע לנו מי יזם את קביעת המועד לדיון בהתנגדויות. יש אפשרות שהיה מי שניצל את העובדה שלא נדרש אישור פורמלי מראש של שר הביטחון וניסה לבצע מחטף, אך הסיכוי לכך הוא קלוש ביותר כי הרגישות המיוחדת של התכנית ידועה לכל הנוגעים בדבר. אם  הדבר נעשה בלי ידיעת שר הביטחון הרי שמדובר במעשה חמור. על כל פנים הכוונה לקיים את הדיון כבר באוגוסט פורסמה וקשה להאמין ששר הביטחון לא ידע על כך. לממשלת ישראל היתה הזדמנות להוריד את התכנית מסדר היום אך במקום זה, היא בחרה לקדם אותה.

בכל מקרה, לשר הביטחון יש סמכות מלאה להורות למועצת התכנון לבטל את הדיון ולהקפיא את התכנית בכל רגע.

להרחבה על ההליך התכנוני ראו כאן