טוען..

החלה בניית הכביש שישמש את ישראל כתירוץ לבנייה ב-E1

בשבועות האחרונים החלו עבודות בניה ושיפוץ של כביש הטבעת המזרחי בחלק שבין הישובים הפלסטיניים א-זעיים וענאתא. הכביש, שהחל להיבנות בעבר אך מעולם לא נפתח לתנועה, נבנה עם חומת הפרדה באמצעו, כשצד אחד מיועד לנסיעת ישראלים והצד השני לנסיעת פלסטינים. מצד המתנחלים הכביש אמור לאפשר כניסה נוספת לירושלים ממזרח, להקל על עומסי התנועה ולהוות ציר פיתוח להמשך בניה בהתנחלויות שמצפון לירושלים.

בצדו הפלסטיני הכביש אמור לאפשר לפלסטינים לנסוע בין ענאתא לא-זעיים מצפון לדרום, ולקצר במידה מסויימת את הנסיעה מצפון הגדה לדרומה. הכביש הוא חלק מכביש עתידי, שאם יושלם יאפשר לישראל לבנות ב-E1 ולבתר את הגדה המערבית לשניים באמתלה שהכביש נותן מענה לצורך הפלסטיני בחיבור בין צפון לדרום. למעשה הצורך הפלסטיני הוא לא רק שאלה תחבורתית אלא גם שאלה טריטוריאלית של פיתוח ובניה בשטחים בלב הגדה המערבית, שבלעדיהם לא ניתן להקים מדינה פלסטינית בת קיימא.

שלום עכשיו: "בעוד שבאו״ם נתניהו מצהיר שהוא מושיט יד לשלום, בשטח הוא פועל למנוע את מימושו. מדובר בצעד ראשון בדרך למימוש התכנית הממשלתית לספח לישראל שטחים עצומים ולבתר את הגדה המערבית לשניים כשהכביש הצר שנבנה יהווה החוט שמקשר בין שטחים פלסטינים מבודדים של צפון הגדה ודרומה. חוט תחבורתי כזה לא יוכל לספק את הרצף הטריטוריאלי הדרוש לבניית מדינה פלסטינית בת קיימא, וולכן מימוש התכנית הישראלית לבנות ב-E1 ובסביבתה תהווה מכת מחץ לפתרון שתי המדינות".

במסגרת העבודות על גדר ההפרדה, בסביבות שנת 2005, נסלל כביש המחבר בין א-זעיים וענאתה שבאמצעו חומת בטון גבוהה. עד כה הכביש היה סגור לתנועה, אך בשבועות האחרונים החלו עבודות שיקום ושיפוץ של הכביש, וכן של הקמת מחסום בידוק בסמוך לבסיס מג"ב מצודת אדומים (פרוייקט המוערך בכ-50 מיליון ₪).

במקביל החלה בחודשים האחרונים להיבנות רמפה חדשה למחלף הזיתים שאמורה לאפשר לתנועה הבאה מכיוון ענאתה ומצודת אדומים לפנות מערבה אל תוך ירושלים דרך מנהרת נעמי שמר להר הצופים (פרוייקט המוערך בכ-40 מיליון ₪). החיבור של שני הכבישים יאפשר למתנחלים הבאים מההתנחלויות שמצפון לירושלים, כניסה נוספת לעיר והקלה על העומס במחסום חיזמה ובפסגת זאב.

במקביל אמור להיפתח לתנועה הכביש לפלסטינים מצדה השני של חומת ההפרדה, ולאפשר לפלסטינים קיצור מסויים בנסיעה מצפון לדרום דרך מעברים תת קרקעיים שימנעו כניסה לישראל או חציית גדר ההפרדה. שני הכבישים ייפתחו לתנועה מצפון לדרום בלבד והם צפויים להיפתח באמצע שנת 2018.

Ring Road A-Zaim Underpass

כביש הטבעת המזרחי מבט אל א-זעיים והמעבר התת קרקעי לפלסטינים

המשמעות של הכביש

הפתרון של שתי מדינות תלוי באפשרות להקים מדינה פלסטינית בת קיימא לצד ישראל. לב המדינה הפלסטינית העתידית מבחינה גאוגרפית, כלכלית, ותרבותית הוא במטרופולין שבין רמאללה, מזרח ירושלים ובית לחם. שטחי הפיתוח הפוטנציאליים היחידים שנותרו למטרופולין זה הם השטחים שממזרח לירושלים, באותו אזור שבו ישראל מבקשת לבנות את ההתנחלות E1 וליצור רצף טריטוריאלי ישראלי מירושלים מזרחה שיבתר את הגדה המערבית לשניים.

אם יושלם הכביש וייסלל גם החלק הדרומי שלו, שמחבר בין א-זעיים לאלעזריה ואבו דיס, ישראל תוכל לטעון כי הבנייה הישראלית באזור לא מבתרת את הגדה כי יש ציר תחבורתי לפלסטינים. טענה זו, כמובן, מופרכת משום שחוט דק של כביש שמחבר בין חלקים טריטוריאליים נפרדים ("רצף תחבורתי") אינו עונה על הצורך ברצף טריטוריאלי שיענה לצרכי הפיתוח והקיום של מזרח ירושלים והמטרופולין הפלסטיני. ללא השטחים הללו, לא תוכל לקום ולשגשג מדינה פלסטינית עצמאית, ולכן לא ניתן יהיה להגיע לפתרון של שתי מדינות. ככל הידוע לשלום עכשיו, השלמת הכביש בחלק הדרומי (בין א-זעיים לאבו דיס) לא נמצאת כרגע על הפרק לביצוע.

Ramp Zeitim

העבודות לבניית הרמפה החדשה לכיוון מנהרת הר הצופים