טוען..

שתי התנחלויות חדשות במזרח ירושלים: גבעת המטוס וקדמת ציון, שבאבו דיס

ועדת התכנון והבניה המחוזית של ירושלים תדון ביום שני הקרוב, ,11/9/23, בשתי תוכניות בעלות השפעה פוליטית רחבה במזרח ירושלים. תוכנית אחת ממוקמת בדרום העיר, בצמוד לשכונת גבעת המטוס, והיא וכוללת מתחם מגורים (3,500 יח"ד), מלונות (1,300 חדרים), מסחר ותעסוקה . תוכנית שניה היא לבניית התנחלות חדשה בלב השכונה הפלסטינית ראס אל-עמוד (א-שייח') וצמוד לשכונת אבו דיס שתכלול 384 יח"ד. ההתנחלות החדשה תקרא שכונת קדמת ציון והיא צפויה להיות מוקד חיכוך חדש בין מתנחלים לתושבים פלסטינים, בלב מרחב פלסטיני צפוף.

 

 

ההתנחלות קדמת ציון (תוכנית 101-0120709)

ועדת התכנון והבניה המחוזית של ירושלים צפויה לדון בהפקת תוכנית להקמת התנחלות חדשה, קדמת ציון, על סך 384 יח"ד, בלב ירושלים המזרחית ובמרחב פלסטיני מוחלט. התוכנית היא יוזמה של עמותת המתנחלים עטרת כוהנים והיא ממוקמת באחד השטחים הפתוחים הבודדים בקצה המזרחי של שכונת ראס אל-עמוד ובקרבת דרך יריחו. השכונה גובלת בחומת ההפרדה בין ירושלים לאבו דיס. מצידה השני של החומה ניתן לראות את הבניין שתוכנן להיות הפרלמנט הפלסטיני ונבנה בסוף שנות ה 90 של המאה ה 20. כאמור, התוכנית מציעה לבנות 384 יח"ד ומתוכם להכשיר 7 יח"ד שכבר בנויות בשטח ואף מאוכלסות במתנחלים.

 

ההיסטוריה של אדמות 'קדמת ציון'

ההתנחלות קדמת ציון עתידה להבנות על שטח אדמה שמוגדר בחלקו אדמות יהודים מלפני שנת 1948 ובחלקו אדמות שנקנו בזמנו על ידי ארווין מוסקוביץ, אחד התורמים המוכרים שהיו לעמותות המתנחלים במזרח ירושלים. המשפחות הראשונות נכנסו לגור במתחם בשנת 2004, בשני בתים שהיו בנויים בקצוות המתחם (אחד הבתים נבנה בשנת 2004 זמן קצר לפני כניסת המתנחלים אליו). לצורך כניסת המתנחלים לבתים הוחלט על הזזת תוואי חומת ההפרדה שנבנתה באותה עת לכיוון מזרח, ובצמוד למבנה שעתיד לשמש כבית הפרלמנט הפלסטיני..

 

תוכנית סטריפ דרך חברון (תוכנית 101-0657593)

תוכנית 'הסטריפ' (סטריפ דרך חברון) ממוקמת לאורך דרך חברון, בשטח של כ 140 דונם, עבור 3,500 יח"ד, בתי מלון ואזור מסחר. הפרויקט הוא יוזמה של הכנסייה היוונית אורתודוקסית, בעלת האדמות, וחברת  Dyani Holdings. כשני שליש משטח התוכנית נמצא מעבר לקו הירוק, גובל בשכונת גבעת המטוס, ועתיד להבנות לאורך תוואי הרכבת הקלה המתוכננת לנוע בדרך חברון. תוכניות הבניה לאורך ציר הרכבת הקלה זוכים לאחוזי בניה גבוהים יותר משאר חלקי העיר ולכן בהצעת היזמים מופיעים מגדלי מגורים עד לגובה של 30 קומות. הגדלת אחוזי הבניה מאפשר בשטח צר באופן יחסי, בניה של 3,500 יח"ד,בתי מלון ואזור מסחר. לשם השוואה, תוכניות הבניה הקיימות עבור גבעת המטוס מחולקים לשלוש תוכניות שונות והן כוללות יחדיו 3,972 יח"ד בשטח של 411 דונם (לעומת 140 דונם בתוכנית הנוכחית). תוכנית סטריפ גם כמעט ומכפילה את מספר יחידות הדיור של אזור גבעת המטוס. הפטריארכיה היוונית טוענת שחלק משמעותי מהבניה במתחם מיועדת לבני הקהילה הנוצרית של העיר.

 

הקשר בין תוכנית ה'סטריפ' לתוכניות אחרות

מאז סוף שנות ה 90 של המאה ה 20 וביתר שאת בשנים האחרונות, ממשלת ישראל מקדמת בניה בדרום השטח המוניציפלי של ירושלים, שסופח לעיר אחרי 1967, כלומר מעבר לקו הירוק. אחרי בניית שכונת הר חומה בשנות ה 90, החלה בשנת 2021 בניית שכונת גבעת המטוס. במקביל מקודמת התוכנית לבניית שכונת אמת המים התחתונה שחציה מעבר לקו הירוק. תוכנית הסטריפ נמצאת בחלקת האדמה הפנויה אחרונה שבין דרך חברון לשכונת גבעת המטוס. התוכנית מנתקת את בית לחם ממזרח ירושלים, למעט ציר התנועה של דרך חברון, ובכך מונעת רצף טריטוריאלי עתידי בין מזרח ירושלים לבית לחם שחיוני להקמת מדינה פלסטינית.

 

 

שלום עכשיו: ממשלת ישראל מקדמת שתי תוכניות בניה בעלות משמעות פוליטית רחבה במזרח ירושלים. בעוד התנחלות קדמת ציון ממוקמת בלב מזרח העיר ובתוך האוכלוסייה הפלסטינית של מזרח ירושלים פרויקט סטריפ, מוחק כל אפשרות לרצף טריטוריאלי פלסטיני בין בית לחם לירושלים. הקמת קדמת ציון בשכנות לבניין שעתיד היה לשמש כבית הפרלמנט הפלסטיני הוא רק סמלי כעדות להחלטת ממשלת ישראל למנוע בכל דרך את פתרון שתי המדינות.