טוען..

למה בניה בגבעת המטוס כל כך מסוכנת לעתיד ישראל

על התכנית בגבעת המטוס:

ערב הבחירות האחרונות, בפברואר 2020, הודיע נתניהו על קידום הבניה בגבעת המטוס מעבר לקו הירוק בירושלים. הבניה בגבעת המטוס תפגע קשות בסיכוי לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. מדובר בנקודה האחרונה שיכולה לאפשר רצף טריטוריאלי בין בית לחם לירושלים המזרחית. אם השכונה תיבנה לא תהיה אפשרות לחבר בין שתי הערים, לא תוכל לקום מדינה פלסטינית בת קיימא שבירתה בשכונות הפלסטיניות של מזרח ירושלים ולא יוכל להתקיים פתרון של שתי מדינות לשני עמים.   

בגלל החשיבות המיוחדת של התכנית בגבעת המטוס והפוטנציאל ההרסני שלה מבחינת הסיכוי לשלום, קידום התכנית גרם בעבר לגינויים בינלאומיים מקיר לקיר, ואישורה הסופי בספטמבר 2014 הטיל צל כבד על פגישת נתניהו עם הנשיא אובמה.

 סטטוס התכנית – הרגע האחרון לפני תחילת הבניה

התכנית בגבעת המטוס חולקה לארבע תכניות משנה שעוברות את הליכי האישור בנפרד. התכנית הגדולה והחשובה ביותר היא גבעת המטוס א' (תב"ע מס' 5834א ו-14295) להקמת 2,610 יחידות דיור. התכנית אושרה ונכנסה לתוקף בשנת 2014. כמעט כל הקרקע בתכנית היא בבעלות המדינה ולכן הבניה היא בשליטה מלאה של הממשלה והיא נעשית באמצעות מכרזים של משרד השיכון. בעקבות הכרזת נתניהו בפברואר 2020, פרסם משרד השיכון מכרז לבניית 1,077 יחידות דיור ראשונות. המכרז פורסם, אך המועד לפתיחתו להצעות נדחה כמה פעמים. נכון לעכשיו, מועד הפתיחה הוא 2/11/20. אם המכרז ייפתח וייבחרו זוכים שירכשו את זכויות הבניה, יהיה הרבה יותר קשה לעצור את הבניה, שצפויה להתחיל כמה חודשים אחר כך.

התכניות הנוספות בגבעת המטוס (תכניות ב', ג', ו-ד') הן תכניות על קרקעות פרטיות בעיקר – תכניות ב' וג' לכ-2,000 יח"ד טרם אושרו, ותכנית ב' ל-549 יח"ד אושרה למתן תוקף והיא מאפשרת לתושבי בית צפאפה להרחיב מבנים קיימים ולהוסיף כמה חדשים.

 עדיין ניתן לעצור את הבניה!

התכנית היא בשליטה מלאה של הממשלה, כי הרוב המוחלט של הקרקע היא על אדמות מדינה. משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל יכולים בקלות לבטל את המכרז ללא כל נזק כלכלי וללא פגיעה בצדדים שלישיים. ברגע שייפתח המכרז להצעות, וביתר שאת אחרי שייחתמו חוזים עם הזוכים במכרז, ביטולו יהיה מסובך יותר ויהיה כרוך בפיצוי לצדדים שלישיים. לכן הזמן לפעול הוא עכשיו!

שגרירים של 11 מדינות אירופאיות פנו ביחד באפריל האחרון למשרד החוץ הישראלי והביעו, בין השאר, דאגה מפרסום המכרז בגבעת המטוס. הנזק מהמשך הליכי המכרז הוא לא רק הפגיעה ביחסי החוץ של ישראל ובמעמדה, אלא בראש ובראשונה פגיעה בתושבי ישראל ובדורות הבאים, שעלולים להתעורר למציאות שבה לא ניתן להגיע לפתרון של שלום לסכסוך.