בשבוע שעבר פורסם מתן תוקף לתכנית 130-3-5 לכביש הגישה מההתנחלות אריאל לשטח עליה מתוכננת שכונה חדשה ״אריאל מערב״. ראש העיר אריאל, אלי שבירו, כבר הצהיר על כך שהמכרזים לבניית השכונה החדשה יפתחו בקרוב. קידום התכנית לכביש החדש תסלול, תרתי משמע, את הדרך להתנחלות חדשה וגדולה במסווה שכונה של ההתנחלות אריאל. נכון לעכשיו, נפתח כבר מכרז ראשון של 58 יחידות דיור ובסוף החודש אמור להפתח מכרז נוסף של 252 יחידות דיור נוספות מתוך כ – 1,200 יחידות דיור המתוכננות באריאל מערב.
שלום עכשיו: ״תכנית "אריאל מערב" היא לא סתם הגדלה של בעיית ההתנחלויות באלפי יחידות דיור, אלא זוהי התנחלות חדשה שנועדה "לחנוק" את העיירה הפלסטינית סלפית ולמעשה למנוע את פיתוח המרחב הפלסטיני באזור. לצד הפגיעה הקשה במרקם החיים הפלסטיניים באזור, תוכנית שכזו גם תקטין את הסיכוי להגיע בעתיד לשלום במתווה שתי המדינות״.
על התכנית:
תכנית 130/3/1 היא תכנית ישנה שאושרה ב-1991, שנועדה באופן פורמלי להרחיב את התנחלות העומק אריאל, אך למעשה היא מהווה התנחלות חדשה המרוחקת ממנה כ-שני ק"מ ונמצאת מחוץ לתחום הגדר של אריאל.
ישנה כאן פרקטיקה להשתלטות על קרקעות שנעשה בא שימוש בעבר ויעשה בה שימוש בעתיד: לקבוע שטחי שיפוט מוניצפאליים באופן לא פורפוציוני לגודל ההתנחלות. קרוב ל-10% מהגדה המערבית הוקצו כתחומי שיפוט להתנחלויות, בעוד השטח הבנוי שלהן עומד על כ-2% בלבד מהגדה המערבית. במקרה של אריאל, שטח השיפוט שנקבע להתנחלות הוא למעלה מ-11,500 דונם, ללא רצף טריטוריאלי, בעוד שהשטח הבנוי שלה עומד על כ-2,400 דונם בלבד. בנייה בגבעה חדשה ומרוחקת, איננה באמת התפתחות והרחבה של ההתנחלות אלא למעשה התנחלות חדשה, גם אם באופן פורמלי השטח נחשב בתחום השיפוט של אריאל. להרחבה על שטחי השיפוט של ההתנחלויות ראו דוח שלום עכשיו.
אחת ההשלכות החמורות של מימוש התכנית הזו והוצאתם לפועל של המכרזים במקום היא חסימה סופית של כל פוטנציאל הפיתוח של העיירה סלפית וסביבתה, שאמורה היתה להתפתח לעיר מחוז לטובת הישובים הפלסטינים בסביבה ובעתיד אף להתחבר אליהם. מדובר בחלק משמעותי של האג'נדה המתנחלית, לא רק להתרחב ולתפוס כמה שיותר שטח אלא במקביל לתקוע טריז בין יישובים פלסטינים כדי למנוע התרחבות טבעית ואורבנית עבור האוכלוסייה הנכבשת במרחב ומניעת רצף טריטוריאלי עבור מדינה פלסטינית עתידית. (עוד על תכנית אריאל מערב לחץ כאן).