שר הביטחון בנט נתן אישור לקדם את התכנון לכביש חדש לפלסטינים שיאפשר לישראל לבנות את גדר ההפרדה מסביב למעלה אדומים, לבנות התנחלות ב-E1 ולספח את אזור מעלה אדומים, כך דווחה הבוקר מוריה אסרף וולברג בגלי צהל. בכך ניתן למעשה האישור הנדרש של הדרג המדיני להתחיל את הליך התכנון אצל גורמי התכנון במינהל האזרחי. אישור התכנית, שכולל אישור להפקדה, מתן הזדמנות לציבור להגיש התנגדויות ואישור למתן תוקף, צפוי לקחת כמה חודשים שלאחריהם ניתן יהיה להתחיל בעבודות.
הכביש החדש מוגדר ככביש "מרקם חיים" לפלסטינים, והוא נועד לאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים מדרום הגדה לצפונה, מבלי לעבור בתוך "גוש מעלה אדומים". נכון להיום התנועה הפלסטינית מדרום הגדה לצפונה נוסעת ממזרח לבית לחם לכיוון אבו דיס ואלעזריה, ומשם פונה מזרחה לאורך ההתנחלות מעלה אדומים ולאחר מכן פונה צפונה לכיוון חיזמה ומשם לרמאללה. מכיוון שזהו הכביש היחיד שקיים ממזרח לירושלים, ישראל לא יכלה עד היום לבנות את גדר ההפרדה המתוכננת מסביב ל"גוש מעלה אדומים", כי לפלסטינים אין שום כביש שיאפשר להם לעקוף את הגוש שחותך, למעשה, את הגדה המערבית לשניים: חלק צפוני וחלק דרומי. .
שלום עכשיו: אלה חדשות רעות מאוד לישראל, שמשמען עלול להיות חיסול האפשרות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. הכביש המתוכנן אמור לאפשר לישראל לחתוך את הגדה המערבית לשניים, לבנות את E1 ואת גדר ההפרדה ולסתום את הגולל על האפשרות לפיתוח מדינה פלסטינית בת קיימא. חשוב להזכיר שהכבישים היחידים כמעט שישראל סללה לפלסטינים ב-52 שנות השליטה בשטחים היו כבישי "מרקם חיים" שנועדו לאפשר לישראל לבנות התנחלויות או גדרות שחוסמות את הצירים הפלסטינים הקיימים. אין כאן שום רצון לשפר את התחבורה הפלסטינית אלא רק להרחיב את ההתנחלויות.
התכנית של ממשלת ישראל: רצף תחבורתי במקום רצף טריטוריאלי
הכביש החדש נועד לאפשר לפלסטינים לעבור מתחת לתוואי הגדר, ולנסוע בתוך "גוש מעלה אדומים" לאורך חומת הפרדה מבלי להיכנס לצד "הישראלי" של הגדר, כמו במעין מנהרה. המשמעות היא שברגע שייסלל הכביש, ישראל תוכל לטעון שהבניה ב-E1, והבניה של גדר ההפרדה סביב "גוש מעלה אדומים" לא מבתרת את הגדה, כי יש לפלסטינים יש ציר תחבורתי אלטרנטיבי. טענה זו, כמובן, מופרכת משום שחוט דק של כביש שמחבר בין חלקים טריטוריאליים נפרדים ("רצף תחבורתי") אינו עונה על הצורך ברצף טריטוריאלי שיענה לצרכי הפיתוח והקיום של מזרח ירושלים והמטרופולין הפלסטיני. ללא השטחים הללו, לא תוכל לקום ולשגשג מדינה פלסטינית עצמאית, ולכן לא ניתן יהיה להגיע לפתרון של שתי מדינות.
הפתרון של שתי מדינות תלוי באפשרות להקים מדינה פלסטינית בת קיימא לצד ישראל. לב המדינה הפלסטינית העתידית מבחינה גאוגרפית, כלכלית, ותרבותית הוא במטרופולין שבין רמאללה, מזרח ירושלים ובית לחם. שטחי הפיתוח הפוטנציאליים היחידים שנותרו למטרופולין זה הם השטחים שממזרח לירושלים, באותו אזור שבו ישראל מבקשת לבנות את ההתנחלות E1 וליצור רצף טריטוריאלי ישראלי מירושלים מזרחה שיבתר את הגדה המערבית לשניים.
יש לציין כי רה"מ נתניהו הורה לפני כשבועיים לקדם את התכנית להקמת התנחלות חדשה ב-E1 עם קרוב ל-3,500 יחידות דיור. מיד אחר כך פורסמו שתי תכניות בניה (מס' 420/4/7 ו-420/4/10) להפקדה ולציבור ניתנת אפשרות להגיש התנגדויות בתוך 60 יום. אחרי שמיעת ההתנגדויות התכניות צפויות לקבל אישור למתן תוקף ולאחר מכן, ניתן יהיה לעבור לשלבי הבנייה (פרסום מכרזים והוצאת היתרי בניה). הכביש שמקדם שר הביטחון נועד להשלים את המהלך ולאפשר את הבניה ב-E1.
נזכיר כי לפני כשנה נפתח החלק הצפוני של כביש מרקם החיים הזה (שכונה גם "כביש האפרטהייד"), וגרר ביקורת בינלאומית קשה.