טוען..

בג"ץ כספי מועצת יש"ע

בנובמבר 2004 עתרה תנועת שלום עכשיו באמצעות עו"ד יוסף בנקל כנגד משרד הפנים וכנגד הרשויות המקומיות בשטחים כנגד העברת התקציב מהרשויות למימון הקמפיין נגד תוכנית ההתנתקות. על אף ביצוע ההתנתקות, נדרש בג"צ להכריע בשאלה העקרונית, האם למועצה אזורית מותר לממן מאבק פוליטי לאומי, מכספי משלם המיסים.

בעקבות העתירה נחשפו לראשונה הסכומים אותם מעבירות הרשויות למועצת יש"ע, בין היתר למימון הקמפיין נגד ההתנתקות, הנאמדים במיליוני שקלים ( לסיקורים השונים: nrg, walla, ynet).

מסע ההסברה נגד התוכנית נמשך למעלה משנתיים ועלותו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים. המועצות האזוריות מממנות את פעילות מועצת יש"ע גם  באופן ישיר, אך גם באופן עקיף, עלי ידי סיוע לוגיסטי, מתן אוטובוסים ובעלי משרות העוסקים יום וליל במסע ההסברה כנג התוכנית.

יש לציין כי מועצת יש"ע איננה גוף ממשלתי או ציבורי, אלא גוף פוליטי פרטי שהוקם על ידי הנהגת המתנחלים ומעמדו החוקי דומה למעמדה של כל תנועה פוליטית אחרת דוגמת מטה ז'נווה או שלום עכשיו.

אמנם, על פי התקדים שקבע בג"צ בשאלת רמת הגולן, רשאית מועצה אזורית הנלחמת על עצם קיומה לממן פעילות פוליטית בנושא מקופתה הציבורית, אך בפועל, לקחו המתנחלים החלטה בעייתית זאת רחוק מאוד וחרגו מכל נורמה ציבורית תקינה.
כמות המודעות, תשדירי הרדיו, ההפגנות והשלטים מעלה את החשד כי בקמפיין המתנחלים הושקעו עד עתה מיליוני שקלים מכספי המועצות האזוריות ועדיין לא נראה כי הקמפיין קרוב לנקודת הסיום. בנוסף, תוכנית ההינתקות אינה מאיימת על רוב המועצות האזוריות בגדה ואף על פי כן, משתתפות כלל המועצות האזוריות  בשטחים במימון הקמפיין.

תנועת שלום עכשיו דורשת להפסיק את ההפקרות הכספית בה המדינה מממנת בעצמה את מסע ההסברה של מתנגדי פעילותה.

בעתירה נטען כי "הסכומים העצומים למימון הקמפיין, מקורם בין היתר בכספי הרשויות המקומיות, קרי בכספיו ובתקציבו של משרד הפנים, והלכה למעשה – בכספו של משלם המסים הישראלי".

בג"צ היה צריך להכריע האם מועצה אזורית הנלחמת על עצם קיומה רשאית להשתמש בתקציבה על מנת להשפיע בשאלות פוליטיות לאומיות וזאת לקראת תוכנית ההתנתקות הבאה.

בתאריך 14.5.06 דחה בית המשפט את העתירה. הרכב של חמישה שופטים: אהרן ברק, מישאל חשין, דורית בייניש, אשר גרוניס ואלייקים רובינשטיין קבע כי: "רשאית רשות מקומית להעביר כספים לגוף או לגופים אחרים כדי להיאבק בישומה של תוכנית ההינתקות". יחד עם זאת נוספה ההסתייגות כי: "בכל מקרה שבו מעבירה רשות מקומית כספים למאבק ביישומה של תוכנית ההינתקות, רשאית המדינה לקזז מתמיכתה לאותה רשות סכום כסף השווה לסכום הכסף שהרשות העבירה לגוף או לגופים אחרים לשם מאבק זה".

לפסיקת בג"ץ – לחצו כאן

לדיווח ב- Ynet – לחצו כאן