טוען..

פתיחת כביש עוקף חווארה – חיזוק משמעותי להתנחלויות שמדרום לשכם

קטע ראשון של כביש עוקף חווארה נפתח לתנועת רכבים ביום ראשון ב 12.11.23. הכביש נועד לאפשר נסיעה מצומת תפוח/זעתרה לארבעה התנחלויות הממוקמות מסביב לעיר שכם: איתמר, יצהר, אלון מורה והר ברכה. הקטע שנפתח לתנועה מתחיל בצומת הביתות (ליד הכפר ביתא) ועד צומת בורין/יצהר בצפון. לצורך הקמת הכביש המנהל האזרחי הפקיע 406 דונם של אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים הסמוכים. במקביל לפתיחת כביש העוקף, אלוף פיקוד מרכז הורה לפתוח את חלקו של כביש 60 העובר בחווארה, שנסגר לתנועה פלסטינית מאז המלחמה, לתנועה פלסטינית. אולם המתנחלים מחו כנגד הפתיחה ובעקבות כך, הוחלט להשאיר את הכביש סגור וכך נוצרו שני כבישים שמשמשים רק את מתנחלי דרום שכם.

 

 

החלק הראשון של כביש עוקף חווארה ("לב השומרון") נפתח במעמד שרת התחבורה מירי רגב וראש מועצת שומרון יוסי דגן. הקטע שנפתח לתנועה הוא מצומת הביתות (הכניסה לכפר ביתא) עד לצומת חווארה – בורין/יצהר. הכביש  משרת בסך הכל ארבע התנחלויות; יצהר, איתמר, הר ברכה ואלון מורה, שבהן חיים 8,000 מתנחלים בלבד. עלותו של הכביש, שאורכו כ-7.5 קילומטר, מוערכת בכ 350 מיליון שקלים (כ-43,000 ₪ לכל מתנחל). המדינה השקיעה מאמצים רבים לפתוח את הכביש מהר ככל האפשר והעבודות בכביש המשיכו גם במהלך המלחמה בעזה, למרות שהרבה מעבודות הבניה והתשתית הופסקו בתקופה זו. תוואי הכביש דרש הפקעה של אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים בורין, חווארה, ביתא, עווארתא, יאסוף, יתמא וא-סאוויה.

כביש חווארה אשר שימש עד לאחרונה את מתנחלים ופלסטינים. עבור הפלסטינים, הכביש הוא העורק המרכזי לתנועה מאזור שכם לרמאללה ולדרום הגדה. הכביש נסגר לתנועת פלסטינים מראשית המלחמה. אלוף פיקוד מרכז החליט לפתוח את הכביש מחדש לפלסטינים במקביל לפתיחת כביש העוקף, אולם המתנחלים התנגדו לפתיחתו לפלסטינים. המתנחלים טענו שגם כביש חווארה הישן צריך לשמש למעבר בטוח של מתנחלים. לבסוף, כביש חווארה הישן נפתח לתנועת פלסטינים רק בערב של יום ראשון ה 12.11.23.

 

כביש עוקף חווארה

כביש עוקף משמעו פיתוח להתנחלויות – סלילת כביש עוקף היא שיפור אדיר ביכולת הגישה (קיצור המרחק) של ההתנחלויות לישראל ולמרכזי התעסוקה והחיים. כמעט תמיד מיד אחרי סלילת כביש כזה יש עליה חדה בפיתוח ההתנחלויות שלאורכו.

הכבישים העוקפים נסללים בעקבות דרישות המתנחלים למעברים "בטוחים" שלא יכלול מעבר ביישובים פלסטינים. למרות ההשקעה האדירה בפיתוח כבישים אלו, הכבישים העוקפים, לא משפרים את הביטחון של תושבי ישראל, אלא בעיקר מגדילים את מספר המתנחלים ולכן מגדילים את הנטל הביטחוני שבהתנחלויות. אך גם ביטחון המתנחלים מושפע רק חלקית מהכבישים העוקפים. לצערנו פיגועים וזריקות אבנים מתרחשים גם בכבישים עוקפים.

שלום עכשיו: כביש עוקף חווארה נסלל לטובת כמה אלפי מתנחלים החיים באזור של כמיליון פלסטינים במטרה לסדר כביש מהיר להתנחלויות מבודדות בעומק הגדה. במקום לפנות את ההתנחלויות המבודדות, ישראל ממשיכה להעמיק את הבניה, ההפרדה הגזעית וגזל האדמות הפלסטיניות בגדה המערבית.