טוען..

מקודמת התכנית להתנחלות חדשה בעטרות בלב הרצף הפלסטיני במזרח ירושלים

משרד השיכון הגיש לפני כשבוע לעיריית ירושלים תכנית בניה להקמת התנחלות חדשה בת 9,000 יח"ד בשטח שדה התעופה עטרות, בין השכונות הפלסטיניות כפר עקב, קלנדיה וא-ראם. זהו הצעד הראשון בהליך אישור התכנית שצפוי לקחת מספר שנים. אם התכנית תאושר ותיבנה, זאת תהיה הקמה של התנחלות חדשה במזרח ירושלים לראשונה מאז הקימה ממשלת נתניהו את ההתנחלות הר חומה ב-1997.

שלום עכשיו: נתניהו מבקש להנחית עוד מכה אנושה לסיכוי לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. השכונה המתוכננת תוקעת טריז בלב הרצף האורבני הפלסטיני הקיים בין רמאללה ומזרח ירושלים, ובכך מונעת את אפשרות להקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. נתניהו מוביל את ישראל למציאות של מדינת אפרטהייד דו-לאומית ומעמיד את המפעל הציוני בסכנה.     

 

השלב התכנוני: לאורך השנים היו דיבורים על הקמת התנחלות חדשה באזור עטרות, אך היו אלה בעיקר הצהרות כוונות. בדצמבר 2015 חשפה שלום עכשיו כי במשרד השיכון הוקצו כ-2 מיליון שקלים להתחלת העבודה על תכנית לכ-10,000 יח"ד בעטרות, אך מאז לא נראה כי התכנית מקודמת. הגשת התכנית לעירייה לפני כשבוע משמעה שמשרד השיכון סיים את שלבי הכנת התכנית, והיא מוכנה להתחיל את הליך האישור. הליך האישור כולל שלב בירוקרטי של הכנה במחלקות התכנון בעירייה ובמינהל התכנון (שלב שלוקח כמה חודשים); לאחר מכן התכנית תובא לאישור להפקדה בועדה המחוזית לתכנון ובניה; אחרי האישור התכנית תופקד להתנגדויות הציבור, ולאחר שיישמעו כל ההתנגדויות התוכנית תובא לאישור סופי של הועדה המחוזית לתכנון ובניה. כל ההליך עד לאישור הסופי יכול לארוך שנים אחדות, תלוי בגורמים שונים, ביניהם גם השפעות פוליטיות לזרז או לעכב את התכנון. המספר שניתן לתכנית הוא תכנית מס' 764963.

המיקום והמשמעות המדינית: התכנית היא בלב רצף פלסטיני אורבני בנוי מרמאללה, דרך כפר עקב וקלנדיה, לבית חנינא ושועפאט בו מתגוררים בצפיפות מאות אלפי פלסטינים. ההתנחלות נועדה לתקוע טריז ברצף הפלסטיני ולהיות מובלעת ישראלית שתמנע את הפיתוח הפלסטיני של המטרופולין המרכזי והחשוב ביותר במדינה הפלסטינית העתידית, מטרופולין ירושלים-רמאללה-בית לחם. הקמת שכונה ישראלית בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור, שמשמעו עשרות אלפי ישראלים, תקשה מאוד על כל הסדר עתידי של שתי מדינות לשני עמים בגלל היעדר הרצף הפלסטיני והפגיעה בפוטנציאל הקמת בירה פלסטינית במזרח ירושלים.

הבעלות על הקרקע: רוב שטח התכנית נחשב ל"אדמות מדינה" ככל הנראה עוד מימי המנדט הבריטי כאשר הוקם בו שדה התעופה. עובדה זאת מאפשרת לישראל להקים את ההתנחלות בלי הצורך להפקיע קרקעות מבעליהם הפלסטינים. יחד עם זאת, עדיין חלקים נכבדים מהקרקע נחשבים אדמות פרטיות והתכנית מייעדת לעשות הליך של "איחוד וחלוקה" (בלי הסכמה) לפיו כל בעלי הקרקעות ייזכו לחלק מסויים בתכנית בהתאם לערך הקרקע שברשותם.
יש לציין שהתכנית מייעדת להריסה עשרות יחידות דיור פלסטיניות שנבנו בשטח במהלך השנים, ככל הנראה ללא היתר.