טוען..

הממשלה מתכוונת לאשר מאחז חדש דרומית לבית לחם – גבעת עיטם

על פי פרסומים באתר החדשות של וואלה, משרד הביטחון עומד לאשר הקמת חווה חקלאית ב"גבעת עיטם". מיקומה של החווה מיועדת להיות מזרחית להתנחלות אפרת ודרומית לבית לחם. אם תאושר, החווה עלולה להוות בסיס נוח, וכפי שנעשה במקרים רבים אחרים, להתרחבות נוספת באזור הנושק לבית לחם מדרום ושהשלכותיה יפגעו באופן חמור באפשרות להגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים.

התכנית הגדולה של גבעת עיטם – 2,500 יחידות דיור

במשרד הבינוי והשיכון קיימת תכנית שטרם אושרה עבור 2,500 יחידות דיור בגבעת עיטם. מטרת התוכנית להכפיל את גודלה של ההתנחלות אפרת. בניה בגבעת עיטם, שנושקת לבית לחם מדרום, תפגע באופן ישיר באפשרות של בית לחם להתפתח ולהתרחב.

 

חווה חקלאית או התנחלות חדשה?

היסטורית ההתנחלויות מראה כי במקרים רבים חוות חקלאויות מהוות בסיס להקמה של התנחלות. תחילה מקבלים המתנחלים אישור לעבד את אדמת החווה, ולאחר מכן לבנות שם בית, ולבסוף ולעתים ללא קבלת אישור נבנת במקום שכונה. כך קרה במאחז מצפה יאיר מדרום לחברון, אשר הוקם עבור חווה ואדמות מרעה וכיום משמש מקום מגורים לכ-60 מתנחלים. לאחרונה, החווה המקורית פונתה על ידי המועצה האזורית. כך גם לגבי המאחז מבואות יריחו, שנמצא ליד העיר הפלסטינית יריחו. מבואות יריחו נבנה כחווה ניסיונית וכיום גרים בו כ-100 מתנחלים. דוגמאות נוספות למאחזים שהחלו כחוות חקלאיות וכיום משמשות למגורי מתנחלים ניתן לראות במאחזים שדה בועז, הרוא"ה, אברי רן וחוות סקאלי.

אם כך, אישור משרד הבטחון לחווה חקלאית בגבעת עיטם יכול להוות התחלה של התנחלות חדשה. יתרה מכך, הקמת חווה באזור תשנה באופן ניכר את אופיו של האזור ותיצור נוכחות קבועה של מתנחלים וכוחות הבטחון והשטח יסגר בפני פלסטינים

ההסטוריה של ההתנחלות אפרת חשובה במיוחד בהקשר זה. ההתנחלות, שהוקמה בשנת 1982 החלה בשכונתה הדרומית כיום. בשנות ה-90, המתנחלים הקימו בעזרת מספר קרוונים את המאחז 'גבעת הזית' צפונית לאפרת. הממשלה פינתה את המאחז פעמים ספורות אך לבסוף אישרה במקום תכנית בניה עבור מאות יחידות דיור ובהם גרים אלפי מתנחלים. מאוחר יותר, בתחילת שנות ה-2000, הקימו המתנחלים מצפון לגבעת הזית מספר קרוונים עבור מאות מתנחלים בשני מאחזים חדשים בשם 'גבעת התמר' ו'גבעת הדגן'. בשנים האחרונות אישרה הממשלה תוכנית בנייה עבור מבני קבע במאחזים הללו. תכנית זו מחכה לאישור לשיווק.

מכל סיבות אלו הקמת המאחז גבעת עיטם עלולה להוות בסיס עבור הרחבתה של אפרת.

שכונת גבעת הזית באפרת – החלה כמאחז עם מספר קרוונים

מיקום גבעת עיטם – סכנה לפתרון שתי המדינות

ההתנחלות אפרת מהווה מכשול גדול עבור פתרון 2 המדינות. ניתן לראות זאת במשא ומתנים קודמים, רשמים ולא רשמיים, בין הממשלה לפלסטינים. על פי יוזמת ג'נבה לדוגמה, שטחה של אפרת אינה כלול תחת ריבונות ישראל. כך גם לפי המפות הרשמיות שהציגו הפלסטינים במשא ומתן מול אולמרט.

התנחלות אפרת ממוקמת דרומית לבית לחם וחוסמת את האפשרות של העיר להתפתח ולהתרחב דרומה. כבר עתה בית לחם מנועה מלהתפתח צפונה בגלל קרבתה לשכונות גילה והר חומה בירושלים ומערבה עקב ההתנחלויות בגושי עציון. יתרה מכך, ההתנחלות אפרת נמצאת מזרחית לכביש 60, המחבר בין חברון לבית לחם. אם יסופח לישראל, לא יהיה כביש ראשי המחבר בין דרום הגדה המערבית למרכזה.

למרות כל האמור, הממשלה ממשיכה לפתח את ההתנחלות אפרת. לאחרונה הממשלה אישרה בניה של 277 יחידות דיור בהתנחלות. כמו כן, החווה המתוכננת ממוקמת מזרחית תוואי גדר ההפרדה. אם תוקם, יתכן שבכדי להכלילה בתוך שטחי הגדר, תורחב הגדר מזרחה.