על פי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת הציונות הדתית עולה כי הממשלה הנכנסת תשנה באופן משמעותי את נהלי הכיבוש הישראלי בשטחי הגדה המערבית. למרות שהצדדים בהסכם זה דאגו ליצור מראית עין כאילו דבר לא שונה אך בפועל מדובר במהלך דרמטי שמהווה צעד משמעותי של הימין המתנחלי לספח את השטחים ולקבור את פתרון שתי המדינות.
רקע:
מתום מלחמת ששת הימים, מדינת ישראל החליטה, בהתאם לנורמות של הדין הבינלאומי, להחזיק בשטחים שצה"ל השתלט עליהם כ"שטחים בתפיסה לוחמתית". כלומר, שטחים שאינם מסופחים למדינת ישראל וחוקיה אינם תקפים בו, והשליטה של המדינה בהם זמנית. לאור כך מדינת ישראל איננה הריבון הרשמי בשטחים הללו וניהולו איננו באחריות ממשלת ישראל. הריבון בשטח הוא הגורם הצבאי, היינו פיקוד מרכז. למעשה, רק מסגרת של תפיסה לוחמתית מאפשרת למדינת ישראל לשלוט עלהשטחים כבר 55 שנים בצורה ״לגיטימית״ מבחינת בעלות בריתה בעולם וכביכול על פי הדין הבינלאומי, גם אם היא עושה זאת רק למראית עין. כל מהלך שיעביר את האחריות לניהול הטריטוריה מידי הצבא לידיים אזרחיות ישראליות תקרב את מדינת ישראל לתחום פשע האפרטהייד. במידה ותחליט המדינה להעניק אזרחות שווה לתושבי השטחים הפלסטיניים, בכדי לשלול את טענת האפרטהייד, ישראל תחדל להיות מדינה יהודית המתבססת על רוב יהודי.
בהסכמים הקואליציונים, ישנה מגמה ברורה של אזרוח ונטילת סמכויות ניהול השטח מהצבא. בין השאר, הסכימו הצדדים כי תחת שר מהציונות הדתית, שעל פי פרסומים שונים יהיה זה סמוטריץ עצמו ולצד מינויו כשר האוצר, תעבור האחריות על הגופים, המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), וכן אחריות על היחידה המשפטית, יועמ״ש יו״ש, וניסוח תשובת המדינה לבג"צ. אותו שר מהציונות הדתית יוגדר כשר בתוך משרד הביטחון בכדי לשמור על מראית עין של השארת גופים אלו בידי הגוף האחראי גם על הצבא. לצורך יישום כל השינויים הללו והעברת הפעילות לסמכותו של אותו שר, תוקם תוך 30 יום מהקמת הממשלה, מנהלת (יחידת סמך) שתרכז את כל הפעילות הזו עם תקנים כולל תקנים משפטיים כדי לקדם את האג'נדה המתנחלית.
משמעויות:
עבודת המנהל האזרחי – המנהל האזרחי אחראי על ניהול הקרקע בשטחים והקצאתו לצורכי בנייה וצרכים נוספים. כמו כן תכניות הבניה עוברת דרך המנהל וקביעת סדרי העדיפויות של עבודתו. כאשר תעבורנה האחריות למנהל לשר החדש במשרד הביטחון, אשר אחראי גם על מינוי ראש המנהל, נראה קידום הרבה יותר אינטנסיבי של בנייה עבור המתנחלים, והכשרת גורפת של מאחזים בלתי חוקיים. מנגד, אנו עתידים לחזות באי מתן וקידום אישורי בניה ותכניות עבור פלסטינים ואכיפה הרבה יותר דרקונית כנגדם. לדוגמא יש לשאר כי סוגיית פינוי חאן אל אחמר ופינויו בפועל, פעולה שישראל הוזהרה מלבצע, תעבור לראש סדרי העדיפויות. מנגד, המאחז הבלתי חוקי אביתר, שעד כה עוד הייתה התלבטות האם לפנותו, יעבור תהליכי הכשרה מיידית. כמו כן, ראש הציונות הדתית סמוטריץ התחייב לבטל את הסעיף בחוק ההתנתקות האוסר את השהייה של ישראלים בצפון השומרון וזאת כדי לנסות ולהקים מחדש את ההתנחלות חומש שישבה רובה ככולה על אדמות פלסטיניות פרטיות הרשומות בטאבו.
המתפ״ש – מתאם פעולות הממשלה בשטחים אחראי על מימוש המדיניות האזרחית ולתיאום הביטחוני עם ממשלת ישראל על הנעשה בשטחים הכבושים. המתפ"ש הוא למעשה המחבר בין הזרוע הצבאית, הריבון בשטח, לבין השלטון הישראלי. אם עד כה מינוי תפקידים אלו נעשו בצורה יחסית מקצועית לאחר השינוי השיקול המרכזי יהיה על פי יישור קו עם האג'נדה המתנחלית של הציונות הדתית. רק מי שיישר קו עם אג׳נדה זו ימונה לתפקידים כה מרכזיים המשליכים על חיי מליוני פלסטינים החיים תחת שליטה צבאית וללא זכויות בסיסיות.
העברת הייעוץ המשפטי לגורמים אזרחיים – עד כה הייעוץ המשפטי של השטחים הכבושים היה תחת אחריות הצבא בו נבחנו בין השאר שיקולים הקשורים למדיניות ולדין הבינלאומי. גם אם מדובר בסוג של מראית עין עדיין ההיכרות ותשומת הלב לסוגיות הללו השפיעו במידה מסוימת על ההחלטות. לאחר ביטול הייעוץ המשפטי הצבאי והעברתו תחת השר במשרד הביטחון סביר להניח ששיקולים אלו יעלמו כמעט לחלוטין תחת שיקולים אידיאולוגיים מתנחליים של הציונות הדתית. הדבר יגביר את קצב והיקף תפיסת השטח וקביעת עובדות שיורידו מהשולחן את הסיכוי לפתרון הסכסוך במתווה של פתרון שתי המדינות. בנוסף גם צרכי האוכלוסייה הפלסטינית הנכבשת ירמסו עוד יותר ולא יהוו ככל הנראה שום שיקול בקבלת ההחלטות באזור. עוד נקבע בהסכם כי תואץ העבודה של השוואת מעמדם החוקי של המתנחלים לאזרחי ישראל החיים בגבולות הקו הירוק. ההשוואה תעשה כבעבר באמצעות צווי אלוף פיקוד המרכז, אך כעת הקצב יגבר והפריוולגיות המשפטיות של המתנחלים לעומת הפלסטינים יעמיקו.
אחריות על תשובות המדינה לבג״ץ – אם עד כה תשובות המדינה לעתירות מתנחלים נתנו איזשהי משמעות לזכות הקניין של הפלסטינים ואכיפת החוק נגד בנייה בלתי חוקית, גם אם מדובר במיעוט מהמקרים, בעקבות השינוי, טיעונים אלו צפויים להיעלם לחלוטין. התוצאה תהיה כי במקרים, המועטים בלאו הכי, שהצבא יפעל כנגד האינטרס של המתנחלים, יכולתם של המתנחלים לנצח בבג"צ תגבר משמעותית.
בשורה התחתונה:
דין אחד יהיה לפלסטינים ובו החוק ישחק תפקיד בלעדי וכל שיקול אחר של אי קידום תכנון ובנייה לפלסטינים ירד מהשולחן. סביר להניח שקצב ההריסות כלפי בנייה פלסטינית יעלה למקסימום והרדיפה תתגבר. מנגד, בכל הנוגע לפעילות בנייה בלתי חוקית של מתנחלים, המנהלת החדשה תעשה הכל כדי להכשיר ולעודד עוד ועוד תפיסה של שטחים משטחי סי והקמת מאחזים ואף התנחלויות נוספות כדי לשנות את המציאות על הקרקע.
מבחינת שלום עכשיו – ״מדובר על שינוי כללי המשחק בצורה בוטה וקשה בעיקר עבור הפלסטינים הרואים את אדמתם נלקחת על ידי המתנחלים ללא מפריע. גם עבור הציבור הישראלי, ערך העליונות היהודית ועליונות התפיסה המשיחית ימשיך להשפיע מעבר לקו הירוק, כעת ביתר שאת. שינויים שרק יעמיקו את הכיבוש והסכסוך ואף יקרבו את מדינת ישראל למדינת אפרטהייד. מעל הכל השינויים הרעים הללו יגזלו משני העמים את הסיכוי לפתרון הסכסוך במסגרת מתווה שתי המדינות ולחיי שלום וסיום שפיכות הדמים״.