הביטחון הוא רק תירוץ
מתנחלים בהובלת ראש מועצה אזורית שומרון, יוסי דגן, הקימו אוהל מחאה, ואף פתחו היום בשביתת רעב מול בית רה"מ, בדרישה לסלול כבישים חדשים להתנחלויות. זאת דרישה בכיינית וחצופה. לא רק שהממשלה משקיעה מיליארדים בפיתוח כבישים להתנחלויות בשנים האחרונות, הדרישה הזאת נושאת את שם הביטחון לשווא, כשלמעשה המטרה היא להרחיב את ההתנחלויות ולקדם את סיפוח השטחים לישראל, כדי למנוע אפשרות שיהיה כאן אי פעם שלום.
א. ההתנחלויות הן נטל ביטחוני אדיר על ישראל – אם ביטחון הישראלים כולם מעניין את המתנחלים אז הדרישה צריכה להיות לפנות את ההתנחלויות ולהגיע להסכם שלום עם הפלסטינים. ההתנחלויות הן נטל ביטחוני אדיר על ישראל (והצורך בסלילת כבישים עוקפים הוא רק דוגמא קטנה לכך).
ב. בשנים האחרונות נבנים פרוייקטים אדירים של כבישים לשיפור התנועה בהתנחלויות (פירוט להלן), ובשבוע שעבר יצאה הודעה על עוד 800 מיליון לכבישים.
ג. כביש עוקף משמעו ציר פיתוח להתנחלויות – סלילת כביש עוקף היא שיפור אדיר ביכולת הגישה (קיצור המרחק) של ההתנחלויות לישראל ולמרכזי התעסוקה והחיים. כמעט תמיד מיד אחרי סלילת כביש כזה יש עליה חדה בפיתוח ההתנחלויות שלאורכו. למשל, מאז שנפתח "כביש ליברמן" ב-2008 ההתנחלויות שלאורכו הוכפלו תוך פחות מעשור. כך שתחת התירוץ של ביטחון מסתתרת התביעה לפיתוח ההתנחלות.
ד. כביש עוקף הוא רק שיפור מסויים בביטחון המתנחלים – הכבישים העוקפים, כאמור, לא משפרים את הביטחון של תושבי ישראל, אלא בעיקר מגדילים את הנטל הביטחוני שבהתנחלויות. אך גם ביטחון המתנחלים מושפע רק חלקית מהכבישים העוקפים. לצערנו פיגועים וזריקות אבנים מתרחשים כמעט יום יום גם בכבישים עוקפים (ראו למשל בכביש עוקף חוסאן, בכביש עוקף חלחול, ב-443, או בכביש אלון באזור כוכב השחר שגבה מחיר דמים יקר מאוד). הכבישים העוקפים תורמים בעיקר לתחושת הביטחון, אך הם לא מונעים פיגועים. כך שהביטחון הוא רק תירוץ.
אז הנה כמה מהפרוייקטים שעובדים עליהם כבר עכשיו בסך כולל של למעלה ממיליארד ו-130 מיליון ₪ (מלבד ה-800 מיליון שהובטחו בשבוע שעבר):
כביש הטבעת המזרחי בין היישובים הפלסטיניים א-זעיים וענאתא, נמצא בבנייה וצפוי להיפתח במהלך 2018 במטרה לאפשר כניסה חדשה לירושלים ממזרח, ולהקל על עומסי התנועה להתנחלויות מצפון לירושלים – כ-45 מיליון ₪ (כולל בניית רמפת הר הזיתים). להרחבה ראו כאן.
הכפלת כביש המנהרות – בימים אלה נערכות בדיקות ועבודת תכנון מפורטת לחפירת מנהרה נוספת, מקבילה למנהרה הנוכחית, לכביש המנהרות שעוקף את בית לחם ממערב. הכביש נועד לאפשר פיתוח מואץ של ההתנחלויות באזור בית לחם לחבר אותם לירושלים ולחסוך את הפקקים והעומס הקיימים בכביש הנוכחי. הפרוייקט מוערך ב-850 מיליון ₪.
נתיב תחבורה ציבורית ממחסום חיזמה לפסגת זאב – נמצא בעבודה, להקל את הכניסה לירושלים למתנחלי ההתנחלויות שמצפון לירושלים וממזרח לרמאללה – 31 מיליון ₪.
מחלפון (הפרדה מפלסית) כיכר אדם – נמצא בעבודה. התנועה מצפון לדרום (בעיקר מתנחלים) תעבור בכביש מהיר מתחת לצומת הקיים, שימשיך לשמש את התנועה הפונה לכיוון קלנדיה (בעיקר פלסטינים). נועד להקל על הפקקים של המתנחלים מצפון לירושלים וממזרח לרמאללה – 70 מיליון ₪.
עוקף נבי אליאס – בימים אלה מושלמת העבודה על כביש עוקף נבי אליאס, בסמוך לקלקיליה, שנועד להקל על תנועת המתנחלים באזור קרני שומרון והסביבה – 54.2 מיליון ₪.
כמו כן, בספטמבר נחנך מחלף רוזמרין בדרך לכביש המנהרות שמאפשר למתנחלי ההתנחלויות שמדרום לבית לחם נסיעה רצופה ללא רמזורים ממרכז הארץ לגוש עציון – 140 מיליון ש"ח.
יש לציין שסלילת כבישים כרוכה באופן תמידי בהפקעת שטחים נרחבים של אדמות פלסטיניות. כל הכבישים מתוכננים מנקודת המבט הישראלית של פיתוח ההתנחלויות, וגם אם בחלק מהמקרים גם לפלסטינים יכולה להיות תועלת מכבישים אלו, הרי שהם לא נסללים לפי תפיסה תכנונית של הצרכים הפלסטינים ולכן, חלק מהכבישים משמשים למעשה מתנחלים ורק מעט מאוד פלסטינים. דבר זה מעמיד בסימן שאלה את התירוץ המשפטי הישראלי שמתיר להפקיע שטחים כדי להקים כבישים בשטחים הכבושים, בטענה כי הכבישים ישרתו גם את האוכלוסיה המוגנת (הפלסטינים). ראו הרחבה כאן.