טוען..

2500 יחידות דיור חדשות יקודמו השבוע בהתנחלויות

השבוע צפויה להתכנס ועדת המשנה להתיישבות של מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי לישיבה מרתונית של יומיים, כדי לאשר ולקדם תכניות לבניית 2,500 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות.

עיקרי הדברים:

  1. 2500 יחידות דיור יקודמו בשלבים שונים (אישור להפקדה או אישור למתן תוקף) ב-27 תכניות ב-21 התנחלויות.
  2. 75% מיחידות הדיור הן בהתנחלויות בעומק הגדה המערבית שישראל תיאלץ ככל הנראה לפנות במסגרת הסכם קבע של שתי מדינות (ממזרח לקו הגבול המוצע ע"י יוזמת ז'נבה). למעשה יש רק התנחלות אחת, מעלה אדומים, ברשימת התכניות שיוקדמו, שנמצאת בתוך התוואי שהוצע ע"י יוזמת ז'נבה.
  3. ביחס לתוואי גדר ההפרדה – 38% מיחידות הדיור הן ממזרח לתוואי המתוכנן של הגדר, אך 98% הן בהתנחלויות שממזרח לתוואי הגדר שנבנה בפועל.
  4. 102 יחידות דיור הן עבור התנחלות חדשה בשם "עמיחי" – שמוקמת ע"י הממשלה ממזרח לשילה כ"פיצוי" למתנחלי עמונה. יש לציין שמעמונה פונו 41 משפחות, בעוד שהתכנית היא ל-102 יחידות.
  5. 255 יחידות הן להקמת התנחלות חדשה בשם "כרם רעים", שהיא מאחז עם כ-30 משפחות שהוקם באופן לא חוקי ב-2012, כחלק מהמאמץ לאשר אותו בדיעבד.

 

אישור התכניות החדשות בהתנחלויות

בישיבת הקבינט מ-30/3/17, הכריז נתניהו על "מדיניות חדשה" בהתנחלויות, ובין השאר קבע כי ועדת התכנון במינהל האזרחי תתכנס לדיון בתכניות בהתנחלויות רק ארבע פעמים בשנה. מכיוון שכל כינוס של הועדה לאישור תכנית בהתנחלויות גורר אחריו ביקורת ציבורית, מעדיפה הממשלה לרכז את אישור התכניות לפעם אחת ברבעון בלבד, כדי להשתיק במעט את הביקורת שנובעת מהמשך קידום התכניות. השבוע צפויות להתקיים שתי ישיבות של ועדת המשנה להתיישבות של מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי ביום שלישי (6 ביוני 2017) וביום רביעי (7 ביוני 2017). הועדה צפויה לדון ב-27 תכניות ב-21 התנחלויות שונות, ולאשר להפקדה או למתן תוקף 2500 יחידות דיור. חשוב לציין שהוועדה רשאית להתכנס רק באישור מפורש של שר הבטחון, ולמעשה כל רשימת התכניות שמובאות לאישור אושרה לפני כן על ידי הדרג המדיני.

בין התכניות גם שתי תכניות להתנחלויות חדשות. האחת היא ההתנחלות "עמיחי" עליה החליטה הממשלה ב-30/3/17, כ"פיצוי" למתנחלי עמונה. חשוב להזכיר שהממשלה כבר אישרה התנחלות חדשה במקום סמוך "שבות רחל מזרח", תחת התירוץ של פיצוי למתנחלי עמונה. שבות רחל מזרח היא התנחלות חדשה לכל דבר, ומתוכננות בה בשלב ראשון 98 יחידות דיור, ובשלב שני עוד כ-200 יחידות נוספות. אלא שכדי להימנע מהחלטה פורמלית על הקמת התנחלות חדשה, החליטה הממשלה לקרוא לה "שכונה" של ההתנחלות שילה. מתנחלי עמונה סירבו להסדר הזה ודרשו שתוקם התנחלות חדשה שלא יקראו לה שכונה. כך שבסופו של דבר אושרו שתי התנחלויות כפיצוי על פינוי עמונה.
דבר דומה קרה בפינוי מגרון, כאשר אושרה תכנית חדשה להתנחלות בת כ-250 יחידות דיור כ"שכונה" של ההתנחלות אדם. אך מכיוון שמתנחלי מגרון סירבו להצעת הממשלה, הוקמה עבורם ההתנחלות מגרון החדשה כ"שכונה" של כוכב יעקב. למרות זאת, התכנית באדם הפכה למציאות, ובימים אלה הולכים ונבנים בה הבתים הראשונים.

ההתנחלות החדשה השניה היא "כרם רעים" (מכונה לפעמים "נחלי טל") שהוקמה כמאחז בלתי חוקי ב-2012. לאחרונה החלו להיבנות בה עשרות בתי קבע, בלי היתרים ובלי אישור של הדרג המדיני, ובעקבות עתירה לבג"צ שהגישה שלום עכשיו, מקדמת עכשיו הממשלה תכנית ל-255 יחידות דיור לשם הכשרת המאחז והרחבתו.

תכנית נוספת שתובא לאישור היא תכנית מס' 219/17 להקמת כ-20 יחידות דיור בבית אל, לעמותה הקשורה לשגריר ארה"ב החדש, דיויד פרידמן.

לרשימת התכניות המלאה – לחצו כאן.

לסדר היום של הועדה ביום שלישי (6/6/17), וביום רביעי (7/6/17).