טוען..

בעניין המאחז הבלתי חוקי- חוות גלעד

בניגוד לפרשנויות, החלטת הממשלה אתמול היא מאוד דרמטית וחשובה.
קראו את ההסבר המדויק של חגית עופרן:
***
החלטת הממשלה להקים את התנחלות חוות גלעד (ההתנחלות החמישית שמוקמת באופן רשמי מאז 1991), היא החלטה דרמטית וחשובה. מכיוון שמימוש האישור ייקח הרבה זמן, יש מי שטוענ/ת שזאת הכרזה לצרכי תעמולה בלבד, ולא היא:

א. מדובר בהחלטת ממשלה ולא "הכרזה" בעלמא – השרים כבר הכריזו כמה פעמים מאז רצח הרב שבח על הכוונה להכשיר את המאחז, הפעם לא מדובר בהודעה לעיתונות אלא בהחלטת ממשלה, בעלת משמעות משפטית מחייבת.

ב. ההחלטה היא להקים התנחלות חדשה – מאז 1991 היו רק פעמיים שממשלות (בראשות נתניהו) החליטו על הקמת התנחלויות: ב-2012 על הקמת סנסנה, רחלים וברוכין; וב-2016 על עמיחי.

ג. זהו הצעד הראשון הנדרש כדי להכשיר מאחז לא חוקי. בלי החלטה כזאת אין הכשרה. כלומר, יש כאן צעד אמיתי ומשמעותי.

ד. הליך ההכשרה ייקח שנים – בכל המאחזים שהוכשרו עברו שנים בין החלטת הממשלה לבין אישור סופי של תב"ע. כך גם יהיה הפעם. אמנם בחוות גלעד המכשול המשפטי הוא קשה במיוחד כי מדובר בקרקעות פרטיות של פלסטינים – אבל יש כבר כמה אינדיקציות לאקרובטיקה המשפטית שמתוכננת כדי לאשר את המאחז.

ה. המשמעות בפועל היא שתנופת הבניה בחוות גלעד, שהחלה מיד לאחר רצח הרב שבח, תימשך ככל הנראה ביתר שאת – גם בלי שום הכשרה, כי ברור למתנחלים שהממשלה לא תאכוף את החוק (עד כה, המאחז היה לכאורה גבוה בסדר העדיפויות להריסה כי זאת קרקע פרטית, אבל עכשיו, עם אופק הכשרתי – אין סיכוי שמישהו/י יורה על הפסקת הבניה הלא חוקית, גם אם יפנו לבגצ).

ו. והערה בעניין הבעלות – חוות גלעד מתפרסת כרגע על פני כ-350 דונם. לפי דברי ההסבר של החלטת הממשלה, ישראלים הצליחו לרכוש חלקה מסויימת ולרשום אותה על שמם. החלקה הזאת, ענקית ככל שתהיה, היא רק חלק קטן מהמאחז. כל שאר הקרקעות הן בגדר קרקעות פרטיות פלסטיניות שמתכוונים לחפש בהן אדמות מדינה (כלומר לעשות שם "סקר" כדי "להכריז" על קרקעות כאדמות מדינה ב"שיטת הגזל החוקי").
בנוסף מתייחסים דברי ההסבר לכך שיצטרכו למצוא דרכי גישה למאחז שמוקף כולו בקרקעות פרטיות פלסטיניות.
כלומר בסופו של דבר המאחז הזה הוא גזל קרקעות אחד גדול שנסמך על טענת רכישה של חלק קטן מהקרקע. הממשלה באה עכשיו להשלים את הגזל ולהפכו לקבוע וחוקי.
צורה לנו.

לנוסח החלטת הממשלה, לחצו בבקשה כאן.

מיקום הנ"צ שבהחלטת הממשלה במפה הזאת: